پیش زمینه معرفی جنگنده نسل 6 و جنگنده نسل 6 F/A-XX Boeing کمپانی Boeing
زمان کنونی: ۹-۱۲-۱۳۹۹, ۰۱:۱۲ صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: raptor
آخرین ارسال: rifles
پاسخ: 2
بازدید: 6325

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پیش زمینه معرفی جنگنده نسل 6 و جنگنده نسل 6 F/A-XX Boeing کمپانی Boeing
نویسنده پیام
*****
مدیر سلاح های شکاری
عنوان : Moderator
ارسال‌ها: 55
تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۲
اعتبار: 7
وضعیت : آفلاین
جنسیت:
سپاس ها 32
سپاس شده 217 بار در 63 ارسال
ارسال: #1
پیش زمینه معرفی جنگنده نسل 6 و جنگنده نسل 6 F/A-XX Boeing کمپانی Boeing
[تصویر:  13586F3E51676F8917D16C]

آمریکا به عنوان اولین و تنها کشور فعال در زمینه ساخت جنگنده نسل شش،می باید نیازهای خود را برای این نوع از هواپیماهای پنهانکار رادارگریز و فرا صوت چابک و شبکه ای و به عبارت دیگر ، گران قیمت،به دقت تعیین و تنظیم کنند. به گفته " Dixie May " مدیر برنامه " جنگنده برتری هوایی نسل بعدی " در شعبه Phantom works کمپانی Boeing ، کار اول ما ، قابل خرید ساختن آن است .

به گفته ایشان ، این که نسل ششم شامل چه موارد و ویژگی هایی است ، هنوز کاملا مشخص نمی باشد ؛ ولی امکان خرید و بهای قابل قبول ، یکی از مهم ترین مشخصه هایی است که در گفتگو با خریداران تعیین شده است . به گفته وی ، با توجه به رشد هزینه ها در جنگنده های نسل 5 آمریکا ، قیمت یک عامل در تصمیم گیری خواهد بود و همانطور که نیازها در حال تعیین خواهد شد . وی افزود که در نیروهای مسلح آمریکا هنوز از اصطلاح نسل ششم استفاده می شود نه نسل 2-5 ( دومین سری از نسل پنجم ) ولی آنها نمی خواهند در هر مقوله ای تا انتها پیش بروند . به گفته وی، ما در مورد استفاده " بیشتر " در هر مقوله محتاط هستیم .

بیشترین توجه کمپانی Boeing در مورد نسل بعدی جنگنده برتری هوایی مربوط به جایگزین جنگنده ناونشین F/A-18E/F نیرو دریایی آمریکا است که کار بر روی آن پس از سال 2015 آغاز خواهد شد و این بهترین فرصت برای Boeing است که توانایی های ساخت هواپیمای جنگنده خود را حفظ کند . Boeing در ضمن ، به نیازهای آینده نیرو هوایی نیز توجه ویژه ای دارد و رقابت در این حال حاضر در اختیار کپانی Lockheed Martin است .

به گفته May ، نیرو هوایی آمریکا در تعیین نیازها بر ماموریت برتری هوایی متمرکز می باشد ؛ در حالی که نیرو دریایی این کشور علاقه مند به هواپیمایی چند ماموریته است . ولی در ضمن ، آنها نمی خواهند که آن هواپیما ، یک چاقوی سوییسی(هواپیمای همه کاره) همچون F-35 باشد .
مهمترین ویژگی حاصل از این مطالعه ها ، پس از موضوع قابلیت خرید ، افزایش برد آن نسبت به هواپیماهای موجود است که از طریق ترکیبی از افزایش برد سلاح به دست می آید .

به گفته "Darile Davis" ، رییس شعبه Phantom works کمپانی Boeing ، " انتظار می رود که هواپیمای جدید دارای شعاع عمل رزمی بدون سوخت گیری هوایی 1850-2300 کیلومتر باشد . به عنوان مقایسه ، شعاع عمل رزمی F/A-18E/F Super Hornet و F-35 Lightning II ، که بخش عمده ای از ناوگان جنگنده های آمریکا را در سال 2025 تشکیل خواهند داد ،926 تا 1111 کیلومتر است " . به گفته May ، لازم است که ما وابستگی خود را به سوخت گیری هوایی کاهش دهیم . زیرا حفظ ناوگان هواپیماهای سوخت رسان ، دشوار و پر هزینه هست.

سرعت نیز بخشی از معادله است و توانایی "ابر پیمایش(super cruise)" نیز بخشی از نیاز خواهد بود . به گفته May ، لازم است که این هواپیما مسافت های طولانی را در زمان های کوتاه بپیماید تا به سرعت در فضای رزمی موضع گیری کند . ابر پیمایش(super cruise)،توانایی پیمایش فرا صوت بدون استفاده از پس سوز،از ویژگی های F-22 Raptor است که ارزش خود را در تمرین های رزمی نشان داده است .

افزایش قدرت آتش نیز خواسته دیگری در بالای این فهرست نیازمندی هاست که شامل جنگ افزار های های انرژی هدایت شده ، مهمات کوچکتر ، دقیق تر و سلاح های " فرا صوت " است .

انرژی هدایت شده در شکل تفنگ های لیزری برای دفاع از خود و یا امواج پر قدرت میکرو ویو برای نابودی تجهیزات الکترونیکی دشمن ، نیاز بسیار بیشتری به توان تولید برق هواپیما و نیز سیستم های خنک کننده دارند . در همین ارتباط ، آزمایشگاه های تحقیقاتی نیرو هوایی آمریکا برنامه " هواپیماهای نسل ششم بهینه شده انرژی " را برای توسعه تکنولوژی های افزایش 5 برابر قدرت الکتریکی و ظرفیت مدیریت انرژی نسبت به F-35 را قبلا آغاز کرده اند .

[تصویر:  1358222743_ngf2012.jpg?w=820]

به گفته May ، با توجه به نیاز برای افزایش برد و قدرت آتش ، اندازه هواپیما وابسته به کارایی موتور خواهد بود . نقطه شروع ، یک موتور با سیکل متغیر است که تحت برنامه " تکنولوژی موتور چند منظوره قابل انطباق(adaptive) " به هدایت آزمایشگاه های تحقیقاتی نیرو هوایی آمریکا در دست انجام است و می تواند میزان مصرف سوخت را نسبت به موتور جنگنده های F-22 و F -35 بیش از 25% کاهش دهد .

Davis انتظار دارد که با توجه به برد و قدرت آتش مورد نیاز ، این هواپیما در محدوده وزن خالی 18 تن قرار گیرد . هواپیمایی به بزرگی
F/A-18E/F یا F-22. این موضوع راه را برای طراحی هواپیمایی که قادر به انجام عملیات به صورت گزینشی سرنشین دار باز می کند . زیرا به گفته وی ، جریمه وزنی برای حمل یک خلبان توسط چنین هواپیمایی فقط 1 تا 2 درصد وزن خالی هواپیما است .

به گفته May ، " ما در مورد هر دو نوع سرنشین دار و بدون سرنشین سوال کرده ایم . وقتی به هواپیمای بدون سرنشین نگاه می کنیم ، تلاش می کنیم که گزینه سرنشین دار را نیز مورد توجه قرار دهیم " . وی افزود که هر دو نیرو هوایی و دریایی آمریکا خواستار حفظ گزینه هواپیمای سرنشین دار هستند ؛ ولی در چهار چوب زمانی 2030-2050 ، هنوز مسئله هایی در رابطه با پیشرفتگی تکنولوژی و نیز آمادگی "فرهنگی" و "حقوقی" برای بکارگیری جنگ افزار های کاملا خود مختار وجود خواهد داشت .

برای ماموریت نیروی دریایی ، Davis گفت است که Boeing گفت که در حال بررسی هواپیمایی با سطح های مختلفی از چابکی،با توجه به اینکه بصورت سرنشین دار و یا بدون سرنشین عمل کند،است . جنگنده بدون سرنشین " نسل بعد پدافند هوایی(NGAD) " ، در مانور و شتاب ، میزان "G" را تحمل خواهد کرد که بسیار فراتر از توان تحمل انسان است و ویژگی های پروازی هواپیما با توجه به اینکه دارای سرنشین است و یا بدون سرنشین ، به طور خودکار تنظیم خواهد شد .

به گفته May ، یک اولویت دیگر در طراحی این هواپیما ، در ارتباط با توانایی آن در ارتباط با سایر نیروها از طریق ارتباط های ایمن و خط پر سرعت تبادل داده ها است . در حالی که امروزه نسل جدید هواپیماهای پنهانکار و راداگریز آمریکا ، شامل B-2 ، F-22 و F-35 قادر به ارتباط کامل با یکدیگرند . با توجه به اینکه هر هواپیمایی که در حریم هوایی دشمن پرواز می کند ، یک سکوی حامل حسگر هم به شمار می رود ، لذا نیروهای مسلح آمریکا علاقه بیشتری به تبادل داده ها ابراز می کنند .

یکی دیگر از امکانات مور دنیاز برای این هواپیمای جدید ، توانایی انجام عملیات در شرایطی است که تاسیسات فضایی و مخابراتی دشمن از کار افتاده باشد . تاکید بر توانایی عملیات بدون استفاده ماهواره های مکان یاب (GPS) و یا مخابراتی ، پس از انجام آزمایش های ضد ماهواره ای چین در سال 2007 افزایش یافته است . به گفته May " تا سال 2025 کسی قادر به از کار انداختن کامل این تاسیسات فضایی باشد . ولی لازم است که ما اتکای خود را به آنها کاهش دهیم " .

عملیات در حریم هوایی دشمن ، مسئله تکنولوژی پنهانکاری را مطرح می کند که عامل افزایش قیمت جنگنده های F-22 و F-35 بود . " May " افزود که نیروهای مسلح آمریکا خواستار کاهش بازتاب ها و انتشار های هواپیما به بهای کاستن از سایر عوامل نیستند . آنها خواهان راهبردی متوازن هستند . ولی می باید توجه کنیم که سطح پنهانکاری کنونی ممکن است در چهارچوب زمانی 2025 کافی نباشد . شیوه های مناسب کاستن از سطح انتشار ها و بازتاب ها در تمامی طیف های الکترومغناطیسی ، برای تضمین موفقیت عملیاتی وجود دارد ؛ ولی این امکانات نمی باید به بهای کاستن از دیگر توانایی ها بدست آید .

بلوغ تکنولوژی یک عامل دیگر در افزایش هزینه ها در برنامه F-22 بود . لذا فشار رو به رشدی برای انجام تحقیق ها به منظور پشتیبانی از برنامه زمان بندی شده برای نسل ششم جنگنده ها وجود دارد .
با توجه به فاصله زمانی کمتر از 8 ساله از آغاز برنامه تا ورود به خدمت جنگنده های F-22 و F-35 ، لازم است که تکنولوژی هر چه سریع تر به سطح مورد نیاز برای ورود این هواپیما به خدمت در سال 2025 ارتقا یابند .

برنامه های عمده در این زمینه عبارتند از " تکنولوژی موتور چند منظوره قابل انطباق " و " برنامه یکپارچه سازی موازی وسیله پرنده و تکنولوزی انرژی " . موتور مورد استفاده در تکنولوژی موتور چند منظوره قابل انطباق ، توانایی تغییر جریان و میزان فشار فن را برای بهینه سازی مصرف سوخت و ایجاد یک " جریان سوم " هوا میان بخش مرکزی موتور را به نمایش می گذارد . کمپانی Rolls Royce ، آزمایش های زمینی این موتور را در سال 2013 آغاز کرده است .

در عین حال ، " دفتر تحقیقاتی نیروی دریایی(ONR)" در حال برنامه ریزی برای یک برنامه اثباتگر موتور با تکنولوژی پیشرفته سیکل متغیر است که از سال 2012 آغاز شده و ممکن است شامل ایجاد تغییر هایی در موتور در دست تکمیل نیروی هوایی برای پاسخگویی به نیازهای خاص نیروی دریایی ، شامل کاهش صدای موتور در حین عملیات بر فراز عرشه ناوهواپیمابر باشد .

در حال حاضر ، هر دو نیروی هوایی و دریایی آمریکا سرگرم تعیین نیازهای خود هستند . نیروی دریایی تخمین نیازهای اولیه عملیاتی برای جنگنده نسل بعدی را در پایان سال 2009 به پایان رساند ؛ در حالی که در نیروی هوایی این کار ادامه دارد . نیروی دریایی " تحلیل گزینه ها " را به عنوان گام بعدی این برنامه در سال مالی 2012 آغاز کرده است.

با توجه به تاریخ پیش بینی شده برای ورود جنگنده جدید در سال 2025 در نیروی دریایی و 2030 در نیروی هوایی آمریکا و امکان استفاده هر دو نیرو از تکنولوژی مشابه ، هنوز هیچ یک از آنها پیشنهادی را در مورد
اغاز یک برنامه مشترک ارائه نداده اند .


نسل های جنگنده ها :
تعریف نسل جنگنده ها ، همواره موضوع بحث های زیادی بوده است . با این حال ، بیشتر کارشناسان بر تقسیم نسل ها به شیوه زیر موافقند :
نسل 1 : آغاز استفاده از پیشرانه جت ( همچون : جنگنده های مسراشمیتMe 262 آلمانی و P-80 Shooting Star آمریکایی )

نسل 2 : استفاده از بالهای رو به عقب ، رادار های فقط فاصله یاب ، موشکهای گرمایاب ( همچون : F-86 Sabre )

نسل 3 : توانایی پرواز با سرعت فراصوت ، رادار پالس ، توانایی سرنگون کردن هدف در فراتر از دید چشمی ( همچون : F-100 ، F-106 ، F-4 )

نسل 4 : استفاده از رادار پالس داپلر ، قابلیت مانور زیاد ، توانایی دید پایین–شلیک به پایین ( همچون :F-14 ،F-15 ،F-16 )

نسل 4 + : چابکی زیاد ، ادغام عملکرد حسگرها ، کاهش سطح مقطع راداری ( همچون : Eurofighter Typhoon ، Dassault Rafale ، نمونه های پیشرفته F-16 ، و F-18 )

نسل 4 ++ : استفاده از رادارهای کاوش فعال الکترونیکی ، کاهش بیشتر سطح مقطع راداری ، توانایی محدود ابر پیمایش(super cruise، پرواز فرا صوت بدون استفاده از پس سوز ) ( همچون : F-15SE )

نسل 5 : پنهانکاری و رادار گریزی کامل ، جایگاه حمل مهمات در داخل بدنه ، چابکی فوق العاده ، ادغام کامل عملکرد حسگرها ، سیستم های یکپارچه الکترونیک پروازی ، توانایی کامل یا محدود ابر پیمایش ( همچون : F-22 ، F-35 )

نسل 6 : فوق العاده پنهانکاری و رادار گریز ، کارامد در تمامی شرایط پروازی ( از فرو صوت تا چند ماخ ) ، توانایی تغییر شکل در پرواز ، پوسته باهوش ، حسگرهای فوق العاده حساس ، گزینه سرنشین دار یا بی سرنشین ، سلاح های انرژی هدایت شده،لیزر و سلاح های میکروویو
(همچون جنگنده نسل شش F/A-XX Boeing کمپانی Boeing)

به گزارش Flight Global کمپانی Boeing بر روی طرحی جدید در حال مطالعه می باشد که یک جنگنده ی نسل ششم است.همانطور که گفته شد این جنگنده از سال 2025 جایگزین F/A-18 E/F می شود.همچنان الگوی بدون سکان عمودی هواپیما حفظ شده اما ابعاد بدنه کمی تغییر کرده و از همه مهم تر به پیش بال متحرک نیز مجهز شده است.بدون در نظر گرفتن این موضوع، نبود سکان عمودی روی بدنه هواپیما به تنهایی می‌تواند زمینه لازم برای پنهان‌کار بیشتر جنگنده از تمامی زاویه ها را فراهم کند. از سوی دیگر این طور که در طرح مفهومی تازه Boeing مشخص است، محل قرار گیری کابین در نمونه سرنشین‌دار، دید عقب جنگنده را به صورت مستقیم برای خلبان محدود می‌کند. در مقابل همانند جنگنده F-35، هواپیما به دوربین‌های فروسرخی مجهز خواهد بود که میدان دید این قسمت را پوشش می‌دهند. این هواپیما خواهد توانست به صورت سرنشین‌دار یا بدون سرنشین پرواز کند.در مدل بدون سرنشین،ویژگی مهم انجام مانورهایی است که در صورت حضور خلبان داخل خود هواپیما امکان پذیر نیست. به دلیل محدودیت های فیزیولوژیک بدن انسان،اجرای برخی مانور ها در هواپیما امکان پذیر نیست چرا که باعث آسیب یا بیهوشی خلبان می شود. اما در این طرح دیگر چنین محدودیتی وجود ندارد. بنابراین قدرت مانور بسیار بیشتر خواهد شد. مزیت دیگر بالا رفتن قدرت تصمیم گیری خواهد بود. چرا که در استرس جنگ واقعی خلبان ها به خاطر نبود در صحنه، کمتر مضطرب می شوند و امکان تصمیم گیری منطقی بهتری دارند. تمام آینها سبب شده که در نسل ششم جنگنده های آمریکایی شاهد چنین تغییری باشیم.
طرح مفهومی F/A-XX پاسخی است به درخواست نیروی دریایی آمریکا در زمینه طرح‌هایی از نسل بعدی جنگنده‌های جایگزین F/A-18E/F در آینده‌ای مشخص. این طور که Boeing می‌گوید ، جنگنده‌های نسل بعدی برد و سرعتی بیشتری نسبت به جنگنده‌های امروزی خواهند داشت و احتمالا از نسل جدید جنگ افزار های لیزری نیز به صورت گسترده استفاده خواهند کرد.
این جنگنده یک جنگنده ی دو سرنشینه و دوموتوره است.بنا به اعلام Boeing این هواپیما میتواند بسته به نوع ماموریت با سرنشین یا بدون سرنشین هدایت شود. البته روند پیشرفت تکنولوژی نیز در این امر موثر است.
نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که خواهان هر دو نمونه ی سرنشین دار و بدون سرنشین برای این جنگنده است. این نیرو اعلام کرده است که خواهان هواپیمایی است که سرعت کروز آن زیر صوت باشد و توانایی پرواز به مدت 50 ساعت به صورت مداوم را داشته باشد.
به ما در فی3 bوک بپیوندید
ادمین رپتور از اســــلحـــه های بـــرتــــر


[تصویر:  08823259472779864009.jpg]
۵-۱۱-۱۳۹۲ ۱۰:۲۸ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط mr.x ، amiremadi ، Mars Bowhunter ، rifles
**
کاربر با تجربه
عنوان : کاربر با تجربه
ارسال‌ها: 230
تاریخ عضویت: فرو ۱۳۹۲
اعتبار: 16
وضعیت : آفلاین
جنسیت:
سپاس ها 1381
سپاس شده 1927 بار در 397 ارسال
ارسال: #2
RE: پیش زمینه معرفی جنگنده نسل 6 و جنگنده نسل 6 F/A-XX Boeing کمپانی Boeing
این جدیداش خیلی خوشکلتر از قبلیا هستن4
rifles.ir

facebook.com/rifles.ir
nowaroos.com


برای بازدید انجمن از گوگل کروم استفاده کنید ( دانلود )
۵-۱۲-۱۳۹۲ ۰۸:۳۰ عصر
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط raptor ، amiremadi ، mr.x
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

 انتخاب پوسته: