UH-60 Black Hawk و SH-60 Seahawk
زمان کنونی: ۹-۱۱-۱۳۹۹, ۱۱:۴۴ عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: raptor
آخرین ارسال: raptor
پاسخ: 1
بازدید: 4718

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
UH-60 Black Hawk و SH-60 Seahawk
نویسنده پیام
*****
مدیر سلاح های شکاری
عنوان : Moderator
ارسال‌ها: 55
تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۲
اعتبار: 7
وضعیت : آفلاین
جنسیت:
سپاس ها 32
سپاس شده 217 بار در 63 ارسال
ارسال: #1
UH-60 Black Hawk و SH-60 Seahawk
[تصویر:  flickr-470339649-image.jpg]

کاربری های مختلف هلیکوپتر UH-60 Black Hawk از کاربرد در عملیات ویژه و عملیات تهاجمی گرفته تا آمبولانس هوایی،هوابرد هوایی،مرکز فرماندهی و کنترل سیار،ترابری و ... آن را به عنوان یک هلیکوپتر موفق چند منظوره معرفی کرده است.هرچند گمارش های(ماموریت) اصلی این هلیکوپتر جا به جایی نیروها و بار است.این هلیکوپتر توانایی نشست و برخاست و پرواز در هر آب و هوایی و شرایط بد آب و هوایی را داراست.

در سال 1972 نیروی زمینی آمریکا پروژه ای را با نام سیستم هوایی ترابری تاکتیکی همگانی،UTTAS،به منظور ساخت هلیکوپتری ترابری برای جایگزینی با هلیکوپتر ترابری تاکتیکی UH-1 Iroquois ساخت کمپانی Bell،که با نام Huey شناخته میشود،آغاز کرد و ویژگی های هلیکوپتر مورد نظر را اعلام کرد.یکی از هدف های پروژه UTTAS تدارک هلیکوپتری بود که بتواند 11 سرباز کاملا مسلح را در ترکیب عادی یا 14 نفر سرباز مسلح را در ترکیب متراکم و یا 6 برانکارد را جا به جا کند.

دو سوپر کمپانی Sikorsky و Boeing در این پروژه شرکت کردند.سرانجام پس از ارزیابی ها و آزمایش های بسیار در سال 1976،مدل S-70 کمپانی Sikorsky توانست YUH-61 کمپانی Boeing را شکست داده و کمپانی Sikorsky به عنوان کمپانی پیروز اعلام شد.

اولین نمونه آزمایشی Black Hawk به نام YUH-60 برای نخستین بار در اکتبر سال 1974 به پرواز در آمد.دومین نمونه نیز در سال 1975 ساخته شد.هلیکوپتر Black Hawk در سال 1979 وارد خدمت شد و همان سال جایگزین UH-1 Iroquois شد.اکنون با گذشت بیش از سه دهه،همچنان مدلهای گوناگون آن در خدمت اند و همچنان تولید میشود.

مقاومت در برابر حادثه و اصل بقاپذیری بالا از ویژگی های مهم مورد توجه طراح های توانای Sikorsky در بدنه Black Hawk بوده است.سازه این هلیکوپتر مقاومت زیادی در برابر حادثه دارد.این سازه در برابر برخورد های شدید با شتاب بیش از 20G رو به جلو و یا بیش از 10G رو به پایین بسیار مقاوم است.دو ارابه ی فرود اصلی آن فشار وارده هنگام فرود را تا شدت 9G و با سرعت بیش از 35 کیلومتر بر ساعت را به راحتی جذب کرده و مانع از برخورد بدنه با زمین می شود.

تکنولوژی بالای Black Hawk،آن را به هلیکوپتری با کارایی بالا در میدان های نبرد تبدیل کرده است.بدنه مقاوم Black Hawk به خوبی خلبان و کمک خلبان را در برابر حمله ها و خطر ها محافظت میکنند.برای افزایش بقاپذیری این هلیکوپتر در منطقه جنگی از تعداد قطعه های تشکیل دهنده آن کاسته شده و در عوض به مقاومت آنها افزوده شده است.بدنه این هلیکوپتر مقاومت بسیار بالایی در برابر توپ های ضد هوایی کالیبر 23 میلیمتر و حتی کالیبر های سنگین تر دارد.پوشش مخزن های سوخت این هلیکوپتر نیز در برابر برخورد گلوله هایی با کالیبر 12.7 میلیمتر و سنگین تر مقاوم است و ویژگی خود ترمیم شوندگی دارد.مجموع این ویژگی های ضد حادثه در اولین تجربه جنگی Black Hawk در اکتبر 1983 طی عملیات نظامی آمریکا در گرانادا در اسپانیا به خوبی آزموده شد.مثلا طی همین عملیات یک فروند Black Hawk با وجود برخورد 29 گلوله ضدهوایی به مخزن سوخت و تعداد زیادی هم به بدنه،توانست به راحتی به پرواز خود تا رسیدن به هدف و انجام موفق عملیات ادامه دهد که البته در این بین نمی توان خلبان با تجربه آن را هم نادیده گرفت.اندکی بعد در حمله به پاناما در سال 1989 و بعدتر در سال 1991 و در جریان جنگ اول شاخاب پارس برای بیرون راندن نیروهای متجاوز عراقی از کویت،Black Hawk حضور پررنگی داشت.در پی رویدادهای پس از 11 سپتامبر و در جریان نبرد علیه تروریسم و حمله آمریکا به افغانستان و عراق نیز هلیکوپتر های Black Hawk نقش بسزایی ایفا کردند.

[تصویر:  9028123_orig.jpg]

Black Hawk در زمینه های مختلف از جمله قابلیت اعتماد،سهولت تعمیر و نگهداری،بقاپذیری و کاربردهای چندگانه برتری های ممتازی دارد.در حالی که بسیاری از هلیکوپترها به ازای هر ساعت پرواز نیاز به 12 تا 20 نفر ساعت تعمیر و نگهداری دارند،Black Hawk تنها به 2 الی 3 نفر ساعت تعمیر برای هر پرواز نیازمند است.بدنه متناسب آن به طوری است که یک فروند آن را می توان با C-130 Hercules شش فروند آن را می توان C-5 Galaxy حمل کرد.

دو موتور توربوشفت T700-GE-701C700 ساخت کمپانی General Electric هر کدام با توان 1900 اسب بخار می رسید،نیروی لازم برای حرکت این هلیکوپتر را فراهم می آورند.این موتور به سیستم های کمکی تفکیک ذره های خارجی از هوای ورودی برای تمیز نگه داشتن موتور از ذره های خارجی مانند خاک و استتار کننده های گرمایی و فروسرخ در قسمت اگزوز مجهز است که آسیب پذیری آن را در برابر موشک های حرارتی بسیار کاهش میدهد.همچنین قرار است موتور های T700-GE-701D با توان 2000 اسب بخار ساخت کمپانی General Electric جایگزین موتور های T700-GE-701C700 شوند.

برای جا به جایی Black Hawk،تیغه های پروانه ی اصلی و دمی قابل جمع شدن است؛ضمن آنکه دم آن نیز تا و جمع میشود.سیستم کابین و فرامین صفحه ابزار،به طور اختصاصی برای دو خلبان طراحی شده و دارای سیستم های خلبان خودکار و ناوبری فرود کور نیز میباشد.اخلالگر های فرو سرخ،سیستم هشدار دهنده امواج رادار و سیستم پرتاب رها سازی Chaff و Flare از دیگر سیستم های این هلیکوپتر میباشند.وجود سیستم اخلال فرو سرخ به منظور افزایش بقاپذیری هلیکوپتر در منطقه های مورد تهدید توسط موشکهای سطح به هوا با هدایت فرو سرخ است.این سیستم از طریق پخش سیگنال های ساختگی فرو سرخ باعث گمراهی سیستم جستجوگر موشک های حرارت یاب می شود.

Black Hawk مدل M مجهز به نوع خاصی از تجهیزات جنگ الکترونیک به وزن 816 کیلوگرم است.تجهیزات این هلیکوپتر که Quick fix2 نامیده می شود شامل یک سیستم اصلی پادکار الکترونیک ALQ-151 است.این مدل دارای یک نمایشگر دیجیتال چندمنظوره لمسی میباشد که اطلاعات مورد نیاز خلبان همچون وضعیت هلیکوپتر،شرایط آب و هوایی،میزان سوخت،آسیب های وارد شده،قابلیت وصل شدن به ماهواره و ... را نشان میدهد.

Black Hawk برای پاسخگویی به نیازهای نیروی زمینی با قابلیت مانور زیاد و پاسخ سریع به فرامین خلبان(که برای عملیات در ارتفاع کم ضرورت دارد) ساخته شده است.مدل M این هلیکوپتر اولین هلیکوپتر نظامی دارای سیتم پرواز با سیم(Fly by wire) و سیستم کنترل بدون سیم است و به دلیل حذف لوله ها،سیم ها و دیگر سیستم های هیدرولیک کنترل های اولیه پروازی توسط خلبان کامپیوتر صورت میگیرد و این ویژگی خلبان را قادر میساز تا توجه خود را به عملیات معطوف کند.این هلیکوپتر بدون دخالت انسان میتواند در هوا شناور(Hover) بماند.

هلیکوپتر Black Hawk توانایی فرود سریع در باندهای کوچک را دارد و میتواند با سرعت 92 کیلومتر در ساعت به اطراف و عقب پرواز کند و این ویژگی بی مانند توانایی اجرای عملیات فرود در باندهای بسیار کوچک و حتی هنگام وزش بادهای جانبی شدید و یا از روبرو را فراهم می سازد.

Black Hawk با قلاب حمل بار خارجی خود،Cargo hook،توانایی جا به جایی بار تا 10000 کیلوگرم دارد.بیشینه سرعت این هلیکوپتر 300 کیلومتر بر ساعت است.پروانه اصلی Black Hawk دارای 4 پره و از مواد کامپوزیت فایبرگلاس و تیتانیوم ساخته شده است.در مدل M موادی از جنس Kevlar و Nomex با ساختاری شانه عسلی در طراحی و ساخت پروانه نیز به کار رفته است.پروانه دمی نیز شامل 4 پره میباشد.این هلیکوپتر با نصب تانکر سوخت خارجی بردی برابر 2220 کیلومتر دارد.

هلیکوپتر Black Hawk به منظور پشتیبانی از نیروها و نیز برای دفاع از خود و پاسخ متقابل به تهدید ها به دو تیربار 7.62 میلیمتری مدل M240H و یا دو تیربار گتلینگ 7.62 میلیمتر M134 Minigun که در داخل در دو طرف هلیکوپتر نصب شده اند و یا دو تیربار سنگین 12.7 میلیمتری گتلینگ GAU-19 که در بیرون از هلیکوپتر نصب شده اند مجهر است.این هلیکوپتر همچنین دارای 4 آویزگاه زیر بال های قابل نصبش میباشد که این آویزگاه ها هلیکوپتر را توانا در استفاده از جنگ افزار های گوناگون همچون موشک های هوا به زمین و هوا به هوا و بمب هایی مین ریز و راکت میکند.این هلیکوپتر همچنین میتواند در دماغه خود توپ بسیار سنگین 30 میلیمتری M230 Chain Gun که توپ دماغه سوپر هلیکوپتر تهاجمی AH-64D Apache Longbow حمل و از آن استفاده کرده.

[تصویر:  95aef96d2a07f87352310ce7f22550c9.jpg]

Black Hawk دارای مدل های گوناگونی ست،مدل UH-60A از سال 1987 تولید و از سال 1987 تا 1989 ارتش امریکا مدل A را در خدمت داشت.در اکتبر 1989 با انجام تغییر هایی در موتور های مدل A،مدل UH-60L تولید شد که 24 درصد از مدل A قویتر بود و کارایی بهتری داشت.در اکتبر 1983 موتورهای T700-GE-701C جایگزین موتورهای پیشین شدند.در نتیجه مدل A به مدل L تغییر کرد.موتورهای جدید در ارتفاع بالا و نیز هوای گرم نیروی برا(Lift) بیشتری تولیدی میکردند و در برابر خوردگی نیز مقاومتر بودند.در سال‌های بعد گونه هایی مخصوص جنگ الکترونیک و عملیات‌های ویژه و انواع ارتقایافته UH-60L و UH-60M نیز تولید شدند و مدل‌های بهسازی شده‌ای هم برای نیروی دریایی،نیروی هوایی و گارد ساحلی آمریکا تولید شد.مدل های MH-60J Jayhawk و HH-60J Jayhawk مدل هایی هستند که توسط گارد ساحلی آمریکا مورد استفاده قرار میگیرند که دارای یک تیربار 7.62 میلیمتری M240H و یک تفنگ دورزن 12.7 میلیمتری یا 0.50 اینچی Barrett مدل MH-60T در داخل هلیکوپتر هستند.مدل های HH-60 Pave Hawk و MH-60 Pave Hawk نیز مدل هایی هستند که توسط نیروی هوایی آمریکا و NASA مورد استفاده قرار میگیرند و با دو تیربار گتلینگ 7.62 میلیمتر M134 Minigun که در داخل در دو طرف هلیکوپتر نصب شده اند و یا دو تیربار سنگین 12.7 میلیمتری گتلینگ GAU-18/As که در بیرون از هلیکوپتر نصب شده اند مجهز است.یکی از ماموریت های اصلی این مدل عملیات جستجو و نجات در منطقه جنگی و خارج کردن اضطرالی نیروهای آسیب دیده و زخمی(MEDEVAC) در منطقه درگیری زیر آتش دشمن است است.همچنین این مدل توانایی جنگ الکترونیک و اخلالگری بالایی دارد و این عملیات نیز یکی دیگر از عملیات های اصلی این مدل است.

Black Hawk دارای یک مدل بسیار ویژه میباشد که رادار گریز و پنهانکار است.تا پیش از عملیات کشتن بن لادن(UBL) توسط نیروهای ویژه آمریکایی که یکی از این هلیکوپتر ها در آن عملیات به دلیل نقص فنی سقوط کرد،هیچ کس از وجود چنین هلیکوپتر هایی خبر نداشت.نیروهای آمریکایی با استفاده از این هلیکوپتر بدون کشف شدن توسط رادار های پاکستانی وارد پاکستان میشوند،ولی هنگام بروز مشکل خلبان آن موفق ميشود تا هليكوپتر را به گونه ای بنشاند كه مانع سقوط شده و عمليات را نجات ميدهد،ولی در اثر فرود سخت،بخش انتهایی هلیکوپتر از بدنه جدا ميشود.به گفته برخی کارشناسان سقوط این هلیکوپتر و جاگذاشتن لاشه منهدم شده توسط نیروهای آمریکایی در پاکستان با انگیزه ای خاص صورت گرفته است.این هلیکوپتر یک هلیکوپتر رادارگریز و پنهانکار محرمانه بوده است.هلیکوپتر ویژه‌ای که ارتش آمریکا علاقه‌ای نداشته تا طرح آن را با مقام های پاکستانی یا حتی هیچ کشور دیگری همچون کانادا و انگلیس به اشتراک بگذارد.دم هلیکوپتر بر روی پره‌ها دارای ویژگی های شکل‌های رادارگریز است،پایدا کننده‌های آن کج و دارای لبه‌های صیقل داده شده هستند و یک پوشش بشقابی بر روی روتور غیرعادی پنج پره‌ای دم هلیکوپتر قرار دارد.همچنین کارشناسان می‌گویند فرم و ماده‌ای که برای ساختن پره‌ عقب مورد استفاده قرار گرفته تا کنون ناشناخته بوده است.
این هلیکوپتر همچنین دارای یک پوشش خنثی کننده نقره‌ای فروسرخ است که مشابه آن در روی برخی مدل‌های V-22 Osprey ساخت کمپانی های Bell و Boeing وجود دارد.بر اساس عکس ها و گفته ها در فیلم ها،در ساخت بدنه این هلیکوپتر از تکنولوژی های رادارگریزی مشابه جنگنده F-117 Nighthawk و B-2 Spirit و تکنولوژی های پنهانکاری صوتی و حرارتی استفاده شده است.ساختار پروانه اصلی و پره هایش نیز به روش رادارگریزی بوده است.ویژگی ‌این هلیکوپترها به نیروهای آمریکایی امکان داده است تا پایان عملیات و خروج از حریم هوایی پاکستان از چشم رادارهای این کشور پنهان بمانند.همچنین کم‌ صدا بودن این هلیکوپترها باعث شد ساکنان مخفیگاه بن‌ لادن تا آخرین لحظه ها متوجه حضور آنها نشوند.

پس از سقوط گروه عملیات ویژه ای که برای کشتن بن لادن اعزام شدند در تخریب تکنولوژی های حیاتی و اصلی موفق بوده‌اند و تکنولوژی های این هلیکوپتر به دست پاکستانی ها نیفتاد.
کمی بعد سناتور سابق John Kerry كه برای انجام گفتگو های مهمی در اسلام آباد به سر ميبرد،اعلام كرد كه پاكستان لاشه هليكوپتر آمريكا را به این کشور باز میگرداند.

به نوشته‌ خبر گذاری SPIEGEL ONLINE طرح ساختن هلیکوپترهای کم‌صدا به دوران جنگ ویتنام و اوایل دهه‌ 1970 میلادی بازمی‌گردد،اما چنین دستگاهی هیچگاه به طور رسمی ساخته و عرضه نشده است. به نظر میرسد آمریکا سال‌ها مخفیانه بر روی این طرح کار کرده و توانایی پنهان ماندن از دید رادار را نیز به آن افزوده است.


ویژگی های Black Hawk

کشور سازنده:آمریکا
کمپانی سازنده:Sikorsky Aircraft
قیمت:21.3 میلیون دلار آمریکا تا سال 2012
تعداد خدمه:دو خلبان و دو افسر/تیربارچی
درازا:19.76 متر
پهنا:2.36 متر
قطر پروانه اصلی:16.36 متر
بلندی:5.13 متر
مساحت پروانه:210 متر مربع
نسبت بار وارد شده به پروانه:35.4 کیلوگرم بر متر مربع
وزن خود هلیکوپتر:4819 کیلوگرم
وزن بارگذاری شده:9980 کیلوگرم
بیشینه وزن هنگام برخاستن:11113 کیلوگرم
موتور:دو موتور توربوشفت T700-GE-701C700 ساخت کمپانی General Electric هر کدام با توان 1900 اسب بخار
بیشینه سرعت:300 کیلومتر بر ساعت
بیشینه سرعت تجربه کرده:360 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز:278 کیلومتر بر ساعت
رنج عملیاتی:600 کیلومتر
رنج عبور:2220 کیلومتر
ارتفاع پرواز:5800 تا 6000 متر
سرعت بالا رفتن:4.5 متر بر ثانیه


جنگ افزار ها:

دو تیربار 7.62 میلیمتری مدل M240H و یا دو تیربار گتلینگ 7.62 میلیمتر M134 Minigun که در داخل در دو طرف هلیکوپتر نصب شده اند و یا دو تیربار سنگین 12.7 میلیمتری گتلینگ GAU-19 که در بیرون از هلیکوپتر نصب شده اند مجهر است.

دارای 4 آویزگاه زیر بال های قابل نصب

توپ بسیار سنگین 30 میلیمتری M230 Chain Gun در دماغه،این توپ در آویزگاه های زیر بال نیز نصب میشود و هلیکوپتر میتواند تا 5 عدد از آنها را حمل کند.همچنین میتواند تیربار های 7.62 میلیمتری،12.7 میلیمتری و 20 میلیمتری را نیز هم در دماغه و هم در آویزگاه های زیر بال نصب و مورد استفاده قرار دهد.

راکت های 70 میلیمتری چند منظوره Hydra 70
موشک های هوا به هوا AIM-92 Stinger
تا 16 موشک های هوا به زمین AGM-114 Hellfire
بمب های مین ریز M-136 Volcano


[تصویر:  us25.bmp]

مدل های مورد استفاده نیروی دریایی نیز MH-60 Knighthawk و SH-60 Seahawk و HH-60 Seahawk میباشند.بزرگترین دگرگونی ویرایش دریایی این هلیکوپتر کوتاه تر شدن بخش از دم آن است.

نیروی دریایی ازبدنه پایه هلیکوپتر Black Hawk برای ساخت ویرایش های SH-60B و SH-60F و HH-60H و MH-60R و MH-60S بهره برد.در مورد طراحی این هلیکوپتر ها از این هلیکوپتر Black Hawk الهام گرفته شده که این گواهی بر بی نقص بودن و طراحی بیمانند Black Hawk می باشد.این هلیکوپتر را می توان در ناوچه های محافظ و رزم ناو ،ناوشکن،شناور پرشتاب رزمی،شناور های سنگین رزمی آبی خاکی،ناو هواپیمابر و ناو هلیکوپتر نشاند و بکار برد.این هلیکوپتر ها با داشتن 2 موتور توربو شفت عنوان یک هلیکوپتر چند منظوره را به دنبال خود میکشد.

همچنین گونه های ویژه برای ماموریت های ضد زیر دریایی(ASW) و ماموریت های ضد سطح(ASUW) و پشتیبانی از نیروهای پیاده و رزمهای ویژه دریایی(NSW) و جستجو و نجات(SAR) و جستجو و نجات رزمی(CSAR) و باربری و جابجایی راست خیز و ایستا(VERTREP) و جابجایی آسیب دیدگان رزم و غیر رزمی(MEDEVAC) بکار برد.اما تمامی گونه های ان توانایی SAR و CSAR را دارند.

در دهه 1970 نیروی دریایی آمریکا برای جایگزینی هلیکوپتر SH-2 Seasprite ساخت کمپانی Kaman در پی هلیکوپتری تازه بود.هلیکوپتر SH-2 از یک بدنه با فناوری دهه 50 برخوردار بود که پیرو پروژه سامانه سبک هوابرد چند کاره،LAMPS،ساخته شد.گونه Mark I آن از سامانه ناوبری دریاپایه با گمارش دوم SAR برخوردار بود.گونه MARK II از سامانه حسی(SENSOR) و فناوری ناوبری پیشرفته تر برخوردار بود.اما چالش نیروی دریایی گنجایش کم فضای درون هلیکوپتر برای جابجایی بارها چه درون هلیکوپتر و چه آویزگاه های بیرونی بود.از این رو دو سوپر کمپانی Sikorsky و Boeing در آپریل 1977 پیشنهادهای خود را برپایه پروژه UTTAS نیروی زمینی به نیروی دریایی دادند.اما نیروی دریایی چشم به ساخته های کمپانی های Bell و MBB و Westland و Kaman داشت که البته هلیکوپتر های این کمپانی ها همگی برای این گمارش(ماموریت) کوچک بودند.در پی این ارزیابی ها نیروی دریایی پیش از 1978 گونه S-70B را برای نماد پایه برگزید وبرپایه آن ویرایش SH-60B Seahawk را گسترش داد.

[تصویر:  sh60-179rs.jpg]

SH-60B Seahawk برابر 83 درصد با گونه UH-60A Black Hawk همسانی دارد.فناوری ها و سامانه های افزوده شده و بهینه سازی های همچون توانمند سازی بدنه و ساختار و لبه ها از خوردگی وپوسیدگی،موتور توانمندتر توربوشفت T700-GE-401C(مشابه موتور مدل UH-60L Black Hawk)،ارابه فرود تک کنشی بهینه شده به کمک فنر،افزودن درب سمت چپ به ساختار بدنه،افزودن دو پایه برای جنگ افزار و توانمند سازی و بهینه سازی جایگاه ارابه فرود دم به 3.96 متر از جایگاه پیشین بسوی بدنه و نوک هلیکوپتر برای آسودگی بهتر در نشستن و جای گیری و جابجایی بروی جایگاه و ناوها و شناورها و همچنین باک بزرگتر و سامانه پره های برقی تاشو و پره های تاشو پایدارساز خوابیده(سکانهای افقی دم) برای گنجای کمتر،افزودن جایگاه سوار نمودن و 25 تیوپ بادی کاوش گر صدا(Sonobuoy) در سمت چپ،سامانه اورژانسی شناور سازی هلیکوپتر روی آب در بخش های از ارابه فرود جلو و بالچه های کوچک هر دو سوی هلیکوپتر.Sonobuoy ها تجهیزاتی هستند که کار اصلی آنها گردآوری اطلاعات اکوستیک(انرژی منبسط از هر صوتی) میباشد که بسته به ماموریت های مختلف گونه های مختلفی نیز دارند.مثلا برای ماموریت های ضد زیردریایی گرفته تا تحقیق در مورد دلفین ها و نهنگ ها.کنترل و زیر نظر گرفتن زیر دریایی های دشمن و کلیه شناورهای زیر آبی از توانایی های Sonobuoy هاست.در هر ماموریت دریایی بیشتر از Sonobuoy های فعال استفاده میکنند که به دلیل فعال بودن میتواند حتی زیر دریایی هایی را که در حالت حرکت خاموش و بیصدا هستند را نیز شناسایی کند.

در آغاز درخواست ساخت و خرید پنج هلیکوپتر YSH-60B Seahawk با بهینه سازی ویرایش استاندارد رده LAMPS III از سوی نیروی دریایی به Sikorsky داده شد.نخستین پرواز YSH-60B در 12 دسامبر 1979 انجام گرفت.نخستین پرواز گونه رزمی ساخته شده برای ارایه به یگان های رزمی نیروی دریایی در 11 فوریه 1983 انجام شد.آغاز پویش رسمی SH-60B در 1984 و نخستین گمارش(ماموریت) انجام گرفت که با تمام شدن دوره های آموزشی و آشنایی بیشتر با هلیکوپتر در سال 1985 انجام شد.

SH-60B بیشتر بر روی ناوشکن ها و رزم ناو ها و ناوچه های محافظ به انجام ماموریت می پردازند.گمارش پایه SH-60B بیشتر حمله بر ضد هدف های زمینی و روی آب و همچنین عملیات های ضد زیر دریایی میباشد.همچنین SH-60B چند سامانه دیگر را از جمله سونار و دو سامانه آشکار ساز آهن ربایی(مغناطیسی)MAD و پرتابگرهوایی Sonobuoy و یک رادار کاوشگر APS-124 دیگر و یک و سامانه پادکارهای الکترونیکی(ESM) مدل ALQ-142 همچنین در صورت نیاز یک سامانه جلونگر فرو سرخ(FLIR) در نوک هلیکوپتر نیز بسته میشود.

SH-60B توان سوار کردن و پرتاب اژدرهای Mk 46 و Mk 50 و Mk 54 و موشک هوا به سطح AGM-114 Hellfire را دارد و موشک های ضد کشتی AGM-119 Penguin missile همچنین یک دریچه جداگانه کوچک در کابین با ستون و آویزگاه سقفی برای سوار نمودن و بکار گیری تیربار های 7.62 میلیمتری M60D و M240،توپ گتلینگ 7.62 میلیمتری GAU-17/A Minigun و یا توپ 12.7 میلیمتری GAU-16/A و یا توپ بسیار سنگین 30 میلیمتری Mk44 Bushmaster II به عنوان سیستم پاکسازی سریع هوایی مین،RAMICS،به آن افزوده شده است.این سیستم که دارای یک پایدار کننده می باشد توانایی هدف قرار دادن مینها و پاکسازی سریع میدانهای مین دریایی را دارد.
در این هلیکوپتر خدمه پروازی استاندارد SH-60B سه تن میباشد:
خلبان،کمک خلبان که افسر راهکنش های هوابرد نیز میباشد،کاربر سامانه جنگ هوایی/کابر سنسورکه بیشتر از نیرو های سرباز هستند.

اسکادران های استفاده کننده از مدل SH-60B Seahawk
در نیروی دریایی آمریکا:
HSL-37 Easyriders
HSL-40 Airwolves
HSL-42 Proud Warriors
HSL-43 Battle Cats
HSL-44 Swamp Fox
HSL-46 Grandmasters
HSL-48 Vipers
HSL-49 Scorpions
HSL-51 Warlords
HSL-60 Jaguars

این هلیکوپتر دارای مدل های گوناگونیست و بیشتر در اسکادرانهای ضد زیردریایی سبک بکار گرفته میشود.مدل SH-60J کپی ژاپنی مدل SH-60B برای نیروی پدافندی دریایی ژاپن است که تحت لیسانس از Sikorsky در سوپر کمپانی Mitsubishi ژاپن ساخته میشود.مدل SH-60K گونه بهینه شده SH-60J میباشدکه در Mitsubishi برای نیروی دریایی ژاپن ساخته شد وجایگزین SH-60J در خط ساخت شد.ژاپن از سال 1991 بیش از 101 فروند از گونه SH-60J را دریافت کرده است،اما تعداد گونه SH-60K نامشخص است.

SH-60F Seahawk مدل دیگر این هلیکوپتر میباشد که با نام Oceanhawk نیز شناخته میشود و پس از کنار گذاشتن SH-60B از اسکادران های رزمی،نیروی دریایی آمریکا درخواست گسترش گونه SH-60F برای جایگزین نمودن با هلیکوپتر SH-3 Sea King را به Sikorsky داد.گسترش این پروژه در پایان برای Sikorsky یک پیمان خرید بزرگ را در مارچ 1985 به ارمغان آورد که پیروزی بزرگی برای این کمپانی بود.برای این پروژه کار بروی نخستین فروند از 5 فروند نمونه پایه SH-60B و بهینه سازی و دگرگون نمودن آن به SH-60F بهره برداری شد.Sikorsky در ژانویه 1986 پیمان ساخت 7 فروند SH-60F را بست که نخستین پرواز آنها 19 مارچ 1987 انجام شد.گمارش پایه و نخست از بکار گیری SH-60F جنگ بر ضد زیردریایی(ASW) میباشد.این هلیکوپتر برای کاویدن زیر آب و شکار زیردریایی ها از سامانه سونار زیر آبی AN/AQS-13F و پرتابگر و 6 تیوپ Sonobuoy شناور بهینه شده است.SH-60F از اژدرهای Mk-46 و Mk-50 و Mk54 نیز بهره میبرد و همچنین می توان در صورت نیاز یک جایگاه برای بستن توپ 12.7 میلیمتری GAU-16/A و تیربار های 7.62 میلیمتری M60D و M240 برای پدافند از خود در زیر بدنه سوار کرد.
خدمه پروازی مدل SH-60F چهار تن میباشد:خلبان،کمک خلبان،کاربر راهکنشگر سنسور(TSO) و کاربر سنسور صوتی.
هلیکوپتر های مدل SH-60F با پویش ضد زیر دریایی در اسکادران HS-10 جزیره شمالی در نزدیکی San Diego در 22 جون 1989 گمارشی شد.این هلیکوپتر بعد ها با گونه MH-60S جایگزین گشت که گمارش های رزم دریایی(HSC) نیز بر دوش آن گذاشته شد.

HH-60H Rescue Hawk یک مدل دیگر است که وظیفه اصلی آن عملیات های جستجو و نجات نیروی دریایی است،ولی همچون دیگر هم خانواده هایش وظیفه جابه جایی و پشتیبانی از نیروها را نیز بر عهده دارد.
اسکادران HCS-5 Firehawks با این مدل هلیکوپتر هایشان در پویش رزم ویژه دریایی،کاوش رزمی و بازیابی پیشرفته در مارچ 2003 در عملیات آزاد سازی عراق شرکت داشت.در این گمارش(ماموریت) این اسکادران 900 گمارش رزمی با 1700 ساعت پرواز را انجام داد.این نیرو بیشتر پرواز های خود را برای پشتیبانی از گمارشهای نیروهای ویژه زمینی از پارکینگ بزرگ سالن آمقی تئاتر بغداد انجام می داد.

اسکادران های استفاده کننده از مدل SH-60F Oceanhawk و HH-60H Rescue Hawk در نیروی دریایی آمریکا:

HS-5 Nightdipperss
HS-10 Warhawks
HS-11 Dragonslayers
HS-14 Chargers
HS-15 Red Lions
HSC-84 Red Wolves
HSC-85 Fire Hawks

یکی دیگر از مدل ها MH-60S Knighthawk میباشد.این هلیکوپتر گاهی با نام دیگر Knighthawk بجای Seahawk خوانده میشود که جانشین هلیکوپتر CH-46 Sea Knight گشت.نیروی دریایی آمریکا در سال 1997 در پی آن بود تا جایگزینی مناسب برای CH-46 Sea Knight پیدا کند تا کارایی این هلیکوپتر کارا وارزشمند را داشته باشد و نیروهایش در صورت زمینگیر شدن CH-46 دچار کمبود و کاستی در کارایی و گمارش ها نگردند.پس از نمایشهای گسترده UH-60 از توانایی هایش این هلیکوپتر توانست پیمان درخواست دوباره خرید نیروی دریایی را در سال 1998 از آن خود کند و بار دیگر بر دیگر همتایانش در جهان و حتی در خود کمپانی Sikorsky پیروز گردد.

نخستین نمونه در 27 ژانویه 2000 نخستین پروازش را انجام داد و پس از آن آزمایش ها بر روی این گونه آغاز گشت.از هلیکوپتر CH-60S گونه سازمان یافته تر وبهینه شده MH-60S برای گمارشهای ویژه رزمی وهمچنین برای نیروهای ویژه تکاور نیز ساخته شده وگسترش یافت.
MH-60S برپایه ای گونه ترابری و چند کاربرده UH-60L Black hawk نیروی زمینی گسترش یافت که پس از چندی بیشتر SH-60 به این استاندارد بروز رسانی شدند.مانند دیگر هلیکوپتر های H-60 نیروی دریایی،
MH-60S نیز برپایه بدنه هلیکوپتر S-70B/SH-60B ساخته نشد و مانند آن از دو تایل گیر سوار شده در جلو و یک درب کشویی کابین در سمت راست برخوردار نیست،اما بجای آن گونه S پیوندی برجسته از بدنه S-70A/UH-60 و دربهای بزرگتر کشویی هر دو سوی اتاق هلیکوپتر و ارابه دم کشیده تر دم و موتور و پروانه بزرگ جدیدتر بهینه شده است.
بیشتر آنها در ناوهای رزمی آبی خاکی و ناوهای پشتیبانی رزمی پرسرعت برای دو ماموریت جای گیر شده اند:
1-جابجا کردن نیرو ها و بارگیری ایستاده(VERTREP)
2-جستجو و بازیابی و نجات نیروهای گمشده(SAR)

این هلیکوپتر به سامانه مین یاب AQS-20A و سامانه مین یاب لیزری هوابرد(ALMDS) برای شناسایی زیردریایی ها در آبهای عمیق بهینه شده است.هلیکوپتر MH-60S از نخستین هلیکوپترهای نیروی دریایی آمریکا بود که در آن کابین شیشه ای بکار رفته است که در آن داده ها و آمارهای پروازی به خلبان با چهار صفحه نمایش دیجیتالی رنگی بهره میبرد.این هلیکوپتر برای دفاع از خود به تیربار های 7.62 میلیمتری M60D و M240 و توپ گتلینگ 7.62 میلیمتری GAU-17/A Minigun مجهز است.کیت های زره بندی هلیکوپتر Helo که برای هلیکوپتر UH-60L نیروی زمینی ساخته شده است و جایگاه سوار نمودن موشک هوا به سطح AGM-114 Hellfire و راکت های 70 میلیمتری چند منظوره Hydra 70 و موشک های ضد کشتی AGM-119 Penguin و دیگر جنگ افزارهای بزرگتر و همچنین گونه های دیگر توپ را میتوان بروی MH-60S سوار نمود و آنرا بکار گرفت.همچنین می توان در نوک هلیکوپتر سامانه جلونگر فروسرخ(FLIR) را سوار نمود که برای پایش موشک AGM-114 Hellfire نیز بکار میرود و همچنین از سامانه پادکار فروسرخ ALQ-144 بهره میبرد.خلبانی میان MH-60S با دیگر هلیکوپترهای SH-60 بسیار متفاوت است،خدمه پروازی MH-60S چهار تن میباشند:خلبان،کمک خلبان و 2 خدمه دیگر به نوع ماموریت بستگی دارد.

اسکادران های استفاده کننده از مدل MH-60S Knighthawk در نیروی دریایی آمریکا:

HSC-2 Fleet Angels
HSC-3 Merlins
HSC-4 Black Knights
HSC-6 Indians
HSC-7 Dusty Dogs
HSC-8 Eightballers
HSC-9 Tridents
HSC-12 Golden Falcons
HSC-21 Blackjacks
HSC-22 Sea Knights
HSC-23 Wild Cards
HSC-25 Island Knights
HSC-26 Chargers
HSC-28 Dragon Whales
VX-31 Dust Devils-NAWS China Lake SAR
NAS Fallon SAR Longhorns
NAS PAX River SAR
NASWI SAR

یک مدل دیگر MH-60R Seahawk میباشد که پیرو استاندارد بهینه سازی LAMPS Mark III Block II در سال 1993 ساخته شد.برای این پروژه کمپانی Sikorsky روی SH-60B دست بکار دگرگون سازی و بهینه سازی شد تا گونه YSH-60R ساخته شد.نخستین پرواز آن در 22 مارچ 1999 بود.با ساخته شدن YSH-60R در سال 2001 آن را برای پژوهش و آزمایشهای پروازی بیشتر به NAS Patuxent River در ایالت مریلند فرستاده شد.MH-60R به گونه ای ساخته شده است تا بتواند از پس تمامی ماموریت هایی که هلیکوپتر ها انجام می دهند بربیاید.
هلیکوپتر MH-60R از آمیختن ویژگی های برتر دو گونه SH-60B و SH-60F ساخته شده است.سنسورهای این هلیکوپتر در برگیرنده بسته های ASE و MTS-FLIR و خط انتقال داده پیش رفته میان تمامی ناوگان و یک سونار پویای هوابرد پیشرفته میباشد.کابین شیشه ای این هلیکوپتر همانند هلیکوپتر MH-60S میباشد.همچنینی این مدل توانایی های نوین تر پرتاب اژدر Mk-54 و موشک AGM-114 Hellfire را دارد

اسکادران رزمی ناوگان HSM-41 در دسامبر 2005 نخستین بار هلیکوپتر مدل MH-60R را دریافت کرد و دست بکار آموزش خلبانانش شد.این اسکادران تا فوریه 2008 و در 25 سالگی خود 140000 پرواز و 3000 خلبان و خدمه پروازی را آموزش داده بود.

در سال 2007 گونه R تمامی آزمایشهای پایانی خود را با پیروزی پشت سر نهاد و آماده ارایه به ناوگان رزمی شد.در اگوست 2008 11 هلیکوپتر آماده رزم به اسکادران HSM-71 Raptors داده شدند.این اسکادران در جزیره شمالی،شهر San Diego در کالیفرنیا میباشد.همچنین همراه با Wing شناور نهم هوایی CVW-9 است که بروی ناو هواپیمابر USS John C. Stennis CVN-74 در کنار اسکادران HSC-8 مشغول گمارش(عملیات) میباشد.

اسکادران های استفاده کننده از مدل MH-60R Seahawk در نیروی دریایی آمریکا:

HSM-41 Seahawks
HSM-70 Spartans
HSM-71 Raptors
HSM-75 Wolfpack
HSM-77 Saberhawks
HSM-78 Blue Hawks


از کشور های خارجی اسپانیا 12 فروند از گونه S-70B Seahawk برای نیروی دریایی خود سفارش داد.همچنین از جنگ افزار های مازاد بر نیاز آمریکا درخواست دریافت 6 فروند از بهینه سازی شده SH-60F در سپتامبر 2010 شد.
نیروی دریای سترالیا در پی بدست آوردن 24 فروند MH-60R از جنگ افزارهای دست دوم آمریکا در جولای 2010 بود.در این مورد نیروی دریایی استرالیا بالگردهای MH-60R و NH90 ساخت کنسرسیوم اروپایی NHIndustries تشکیل شده از کشور های آلمان،هلند،ایتالیا و فرانسه مورد ارزیابی وسنجش قرار داد.این نیرو 24 فروند MH-60R دیگر را تا سال 2014 بدست خواهد آورد.
همچنین نیروی دریایی دانمارک برای فهرست کوتاه مورد نیاز توانمند سازی خود درخواست خرید 12 فروند هلیکوپتر را داد که در میان انتخاب ها هلیکوپتر NH90 و H-92 Superhawk و AW159 Wildcat و AW101 و MH-60R Seahawk بودند.در پایان دانمارک در نوامبر 2010 درخواست خرید 12 فروند بالگرد MH-60R به Sikorsky داد.
در جولای 2009 کره جنوبی درخواست خرید 8 هلیکوپتر MH-60S Knighthawk به همراه 16 موتور یدکی T700-GE-401C و سامانه های سنسور را داد.


ویژگی های Seahawk

کشور سازنده:آمریکا
کمپانی سازنده:Sikorsky Aircraft
قیمت:42.9 میلیون دلار آمریکا برای مدل MH-60R و 28.1 میلیون دلار آمریکا برای مدل MH-60S تا سال 2012
تعداد خدمه:3 تا 4
درازا:19.75 متر
قطر پروانه اصلی:16.35 متر
بلندی:5.2 متر
مساحت پروانه:210 متر مربع
وزن خود هلیکوپتر:6895 کیلوگرم
وزن بارگذاری شده:8055 کیلوگرم
بیشینه وزن هنگام برخاستن:10000 کیلوگرم
موتور:دو موتور توربوشفت T700-GE-401C ساخت کمپانی General Electric هر کدام با توان 1900 اسب بخار
بیشینه سرعت:270 کیلومتر بر ساعت
بیشینه سرعت تجربه کرده:333 کیلومتر بر ساعت
رنج عملیاتی:840 کیلومتر
ارتفاع پرواز:3600 متر
سرعت بالا رفتن:8.38 متر بر ثانیه


جنگ افزار ها:

اژدرهای Mark 46 و اژدرهای Mk-54 و اژدرهای Mk-50
موشک های هوا به سطح AGM-114 Hellfire
موشک های ضد کشتی AGM-119 Penguin

توپ 30 میلیمتری Mk44 Bushmaster II به عنوان سیستم پاکسازی سریع هوایی مین،RAMICS
تیربار های 7.62 میلیمتری M60D و M240،توپ گتلینگ 7.62 میلیمتری GAU-17/A Minigun و یا توپ 12.7 میلیمتری GAU-16/A


کامل ترین و دقیق ترین نوشتار به پارسی که تاکنون درباره "UH-60 Black Hawk و SH-60 Seahawk" در اینترنت دیده اید

منبع:برگه اســــلحـــه های بـــرتــــر در فی3 Bوک

امتیاز ویرایش،گرد آوری،ترجمه و نگارش متعلق به برگه اســــلحـــه های بـــرتــــر در فی3 Bوک و وبسایت Rifles.ir میباشد.[/size][/b]
به ما در فی3 bوک بپیوندید
ادمین رپتور از اســــلحـــه های بـــرتــــر


[تصویر:  08823259472779864009.jpg]
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۵-۱۵-۱۳۹۲ ۱۰:۴۹ صبح، توسط raptor.)
۵-۱۵-۱۳۹۲ ۱۰:۴۴ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط mr.x ، amiremadi ، rifles
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

 انتخاب پوسته: