C-5 Galaxy
زمان کنونی: ۱۱-۸-۱۳۹۹, ۱۰:۵۱ عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: raptor
آخرین ارسال: raptor
پاسخ: 1
بازدید: 4856

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
C-5 Galaxy
نویسنده پیام
*****
مدیر سلاح های شکاری
عنوان : Moderator
ارسال‌ها: 55
تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۲
اعتبار: 7
وضعیت : آفلاین
جنسیت:
سپاس ها 32
سپاس شده 217 بار در 63 ارسال
ارسال: #1
C-5 Galaxy
[تصویر:  C5Galaxy_006_DangCatCanhTaiCCKQRobin.jpg]

هواپیمای باری استراتژیک C-5 Galaxy با توان سوخگیری هوایی،یک هواپیمای باری سنگین وزن 6 طبقه دوربرد بزرگ ساخت کمپانی آمریکایی Lockheed،پیش از آن که در سال 1995 با کمپانی Martin Marietta آمریکا یکی شود و Lockheed Martin زاده شود،است.این هواپیما یکی از بزرگترین هواپیماهای نظامی دنیا میباشد.هدف از طراحی و ساخت این هواپیمای جا به جایی بار های استراتژیک در مسافت های بین قاره ای و حمل بارهای های بزرگ تر از اندازه معمول بوده است.این هواپیما به همراه هواپیمای باری Antonov An-225 Mriya اوکراینی که 8.69 متر از C-5 درازتر است،بزرگترین هواپیماهای باری جهان میباشند.

[تصویر:  apache-12.jpg]

C-5 میتواند بارهای سنگین و بزرگی همچون تانک ها،پلهای متحرک، هلیکوپتر های نیمه سنگین و سنگین را جا به جا کند،همچنین به دلیل داشتن دماغه بازشونده و در انتهایی،امکان بارگذاری و بار برداری سنگین هم دارد.برای نمونه C-5 میتواند 2 تانک M1 Abrams یا شش فروند هلیکوپتر تهاجمی AH-64 Apache با تجهیزات و مهمات کامل،و یا یک فروند هوایپمای C-130 Hercules و همچنین هلیکوپتر های سنگین CH-47 Chinook و جنگنده ها و همچنین 10 موشک بالستیک برد متوسط با کلاهک اتمی MGM-31 Pershing به همراه کلیه تجهیزات مورد نیاز برای پرتاب یا 16 کانتینر 4.3 تنی و... را جا به جا کند و همچنین میتواند بمب های سقوط آزادی MOAB که از قویترین بمب های غیر اتمی جهان میباشد را پرتاب کند.

[تصویر:  2-130F5213522F8.jpg]

در سال 1961،کمپانی های هوانوردی بسیاری شروع به کار برای ساخت
یک هواپیمایی باری برای جایگزینی هواپیمای باری C-133 Cargomaster کمپانی Douglas و یک مکمل برای C-141 Starlifters کمپانی Lockheed کردند.هواپیمای جدید باید توانایی بیشتر از C-141 داشته و بتواند بار های غیر معمول را جا به جا کند.این پژوهش ها باعث به وجود آمدن طرح مفهومی CX-4 شد که از شش موتور بهره می برد،این طرح در سال 1962 مورد قبول واقع نشد،زیرا هیچ پیشرفت قابل توجهی نسبت به هواپیمای C-141 در آن دیده نمی شد.در اواخر سال 1963 طرح مفهومی دیگری ساخته شد که CX-X نام گرفت،این طرح از چهار موتور به جای شش موتور طراحی شده در طرح CX-4 بهره می برد.CX-Xبا وزن ناخالص 249000 کیلوگرم توانایی جا به جایی بیشینه 81600 کیلوگرم بار را با سرعتی بیش از 805 کیلومتر در ساعت داشت،در این طرح جایگاه بار 5.24 متر پهنا،4.11 متر بلندی و 30.5 متر درازا داشت و از چهار موتور بهره می برد و مصرف سوخت آن به طور چشمگیری بهبود یافته بود.ویژگی های موجود در این طرح مورد قبول واقع شد و در نیمه سال 1964 نیروی هوایی آمریکا پروژه ای به نام CX-HLS را برای ساخت یک هواپیمای ترابری لجستیکی سنگین آغاز کرد و با کمپانی های آمریکایی Boeing و Douglas و General Dynamics و Lockheed و Martin Marietta در مورد ساخت پیکره هواپیما و با کمپانی های آمریکایی General Electric و Curtiss-Wright و Pratt & Whitney در مورد ساخت موتورهای توربوفن بسیار قوی،قرارداد های پژوهشی پایه برای سه ماه بست.

پس از برسی ها به Boeing و Douglas و Lockheed به همراهGeneral Electric و Pratt & Whitney فرصتی یک ساله برای مطالعه روی بدنه و موتور داده شد.هر سه طرح شباهت هایی با هم داشتند،برای نمونه در هر سه طرح کابین خلبان در هواپیما و بالاتر از قسمت بار و بار ها قرار داشت که توان بارگیری از راه دماغه را به هواپیما می داد.تفاوت مهم بین طرح ها این بود که Lockheed از یک دم T شکل در طراحی استفاده کرده بود،در حالیکه طرح Boeing و Douglas از دم معمولی بهره می برد.

با گزینش طرح Lockheed به دلیل قیمت مناسب و امکان جا به جایی بارهای سنگین و بزرگتر با روش بارگذاری از راه دماغه بازشونده،این کمپانی وظیفه ساخت هواپیمای باری جدید نیروی هوایی آمریکا را عهده دار شد که آن هواپیما C-5 Galaxy نام گرفت و در 30 جون 1968 برای نخستین بار پرواز کرد.البته کمپانی Boeing برای ساخت هواپیمای مورد نیاز نیروی هوایی بسیار تلاش و هزینه کرده بود و نمیتوانست اجازه دهد که هواپیمای ساخته شده اش به فراموشی سپرده شود و زحمت هایش بر باد رود،از این رو Boeing هواپیمای ساخته شده در پروژه CX-HLS را Boeing 747 معروف نامید و آن را وارد کارهای غیرنظامی همچون مسافر بری کرد.در ماه آگوست همان سال General Electric نیز به عنوان طراح و سازنده موتور انتخاب شد.موتور طراحی شده توسط Pratt & Whitney،بعد ها در توسعه Boeing 747 مورد استفاده قرار گرفت.

پس از پایان مرحله های ساخت اولین فروند C-5 با شماره سریال 66-8303 در شهر Marietta ایالت Georgia ساخته شد،اما آنچه که پپیش بینی شد بود نبود،اما به دلیل ضرورت فوری جایگزینی هواپیماهای C-124 Globemaster II و C-133 Cargomaster ساخت Douglas،سریع برای خدمت آماده شد و اولین C-5A در 17 دسامبر 1969 تحویل نیروی هوایی شد.

C-5 در اواخر جنگ ویتنام و جنگ عرب ها و اسراییل(جنگ یوم کیپور) خدمت های زیادی انجام داد.اما یک حادثه در 4 آپریل 1975 به هنگام فرود اضطرالی یک فروند که به کشته شدن 144 نفر و ممنوع شدن پرواز C-5 برای ماه ها گشت،باعث شد که اختصاص بودجه برای رفع کاستی های سازه ای،در اولویت قرار گیرد.به این ترتیب،در اولین کار قراردادی برای تعویض بالها بسته شد تا عمر آنها از نظر پدیده خستگی سازه افزایش یابد.در دهه 1980 همه هواپیماهای تولیدی مشمول طرح تغیر بال شدند.

[تصویر:  030831f6701p038.jpg]

تولید اولین مدل C-5،یعنی 81 فروند C-5A پس از تکمیل تعداد پیش بینی شده در قراردادکه از 1968 آغاز شده بود،در 1973 به پایان رسید بود.اما به دلیل نیازهای روزافزون نیروی هوایی،در 1982 دوباره قراردادی با Lockheed بسته شد که شامل تولید C-5 جدید مدل C-5B بود.تولید مدل C-5B از سال 1985 آغاز و تا 1989 ادامه داشت و 50 فروند از این مدل ساخته شد.

[تصویر:  9w4q2s7lz6ua94a81mxe.jpg]

هرچند جابجایی سربازان در طرح اولیه C-5B لحاظ نشده بود،اما C-5B میتواند 290 سرباز مسلح به همراه تجهیرات مورد نیاز را با آن جابجا کند.C-5 با بالهای جدید رکورد های جهانی پرواز همچون بیشترین وزن هنگام برخاستن را بدست آورد و در جنگ شاخاب پارس با شرکت در عملیات توفان صحرا 22.4 درصد از مجموع کل ماموریت های انجام شده ترابری استراتژیک را انجام داد.

[تصویر:  071006f3366a003.jpg]

این هواپیما 7 نفر خدمه در حالت بیشنه داد که شامل فرمانده هواپیما،خلبان،دو مهندس پرواز و 3 مسئول بارگیری میباشد و 4 خدمه در حالت کمینه که شامل خلبان،کمک خلبان و دو مهندس پرواز است.

هواپیمای C-5 Galaxy دارای مدل های گوناگونی میباشد که عبارت اند از:

C-5A:
هواپیمای C-5A مدل اصلی C-5 محسوب می شود.بین سال های 1968 تا 1973 تعداد 81 فروند C-5A به پایگاهای نیروی هوایی آمریکا تحویل داده شدند و برای بازگردانی توانایی کامل C-5 به آن ساختار بال ها دوباره طراحی شد و برنامه ای برای نصب بالهای جدید و در تقویت آنها بین سالهای 1981 تا 1987 اجرا شد که در آن 77 فروند C-5A به بال های جدید مجهز شدند.

C-5B:
این مدل که در مدل بروزرسانی و بهسازی شده C-5A است،دارای موتورهای قویتر TF-39-GE-1C،بعضی بهسازی های سازه ای و تغییر سیستم های های اویونیکی علاوه بر تغییر بال ها و سیستم های ناوبری و بروز رسانی و بهسازی های دیگر میباشد.

C-5C:
این مدل به صورت ویژه برای جا به جایی بار های بزرگ طراحی و ساخته شده است.دو فروند از C-5 ها به شماره سریال 68-0213 و 68-0216 برای جا به جایی بارهای بزرگ همچون ماهواره های NASA از جایگاه بار بزرگتری برخوردار شدند.بزرگ ترین تغییرها شامل انتقال بخش مسافری به عقب هواپیما،بزرگ تر کردن بخش میانی درب انتهایی و نصب یک دیواره متحرک به بخش انتهایی هواپیما است.مورد دیگری که اضافه شده،ورودی دوم برای توان زمینی هواپیماست.این بخش هرگونه نیرویی را که از قسمت بار وارد میشود را خنثی میکند.هر دو فروند C5-C توسط نیروی هوایی آمریکا و از جانب NASA مورد استفاده قرار میگیرند.این دو فروند در پایگاه نیروی هوایی Travis در
California نگهداری میشوند.هواپیمای 68-0216 بروز رسانی های اویونیک را در ژانویه سال 2007 به پایان رسانید.

C-5 AMP:
این مدل تا 80 درصد ویزگی های مشابه به C-5 های پیشین را در خود حفظ کرده است.فرماندهی جا به جایی هوایی آمریکا(AMC) برنامه ای برای پیشرفته کردن تمامی C-5B و C-5C و تعداد زیادی از C-5A را به این مدل آغاز کرد.برنامه مدرنیزه کردن اویونیک C-5 به نام AMP(کوتاه شده Avionics Modernization Program) در سال 1998 اغاز شد و الکترونیک پروازی این هواپیما به مدیریت ترافیک هوایی جهانی بروز رسانی شد که شامل سیستم های رادیویی،نمایشگر های جدید،تجهیرات ناوبری و امنیتی و نصب سیستم جدید خلبان خودکار بود.اولین پرواز C-5 AMP در دسامبر 2002 انجام شد.

C-5M Super Galaxy:
در کنار بهسازی ها و بروز رسانی هایی که در برنامه AMP داده شد،بخش دیگری از برنامه،تامین امنیت هرچه بیشتر و برنامه تعویض موتور به نام RERP(کوتاه شده Reliability Enhancement and Re-engining Program) بود که شامل موتورهای کم صدا تر F138-GE-100(یا همان CF6-80C2) کمپانی General Electric که باعث افزایش امنیت پرواز و مصرف سوخت کمتر میشوند،درب و بخش های های برق اضطراری به همراه بروز رسانی هایی در ظاهر و ساختمان هواپیما،ارابه های فرود، کاکپیت و سیستم تنظیم فشار هوا میباشد.موتورهای قدرتمند F138-GE-100 توان تولید 22 درصد نیروی بیشتر از موتورهای اولیه C-5 را دارا هستند که در نتیجه باعث کوتاه شدن 30 درصدی مسیر مورد نیاز برای برخاستن،افزایش 38 درصدی سرعت بالا رفتن،افزایش چشم گیر توان جا به جایی بار و پایداری و مداومت پروازی بیشتر میشود.C-5 هایی که این بهسازی ها و بروز رسانی ها بر روی آنها انجام شد C-5M Super Galaxy نام گرفتند.این مدل همچنین دارای و سیستم های رادیویی پیشرفته تر نیر میباشد و قرار است تا سال 2040 در نیروی هوایی آمریکا خدمت کند.

اولین C-5M در 16 می 2006 تکمیل شد و اولین پرواز خود را در 19 جون همان سال انجام داد.تصمیم نهایی برای بروز رسانی تمامی C-5A ها و C-5B ها به مدل C-5M در فوریه سال 2008 گرفته شد.C-5M در ماه آگوست 2008 سه تست توسعه پروازی را موفق پشت سر گذاشتند و تست های عملیاتی و ارزیابی نهایی را در سال 2009 آغاز کردند.
پروژه بروز رسانی RERP این غول لجستیکی تا سال 2016 به پایان میرسد.کمپانی آمریکایی Lokheed Martin گفت که که C-5M در تست های پروازی خود در 13 سپتامبر 2009،شمار 41 رکورد جدید بدست آورده است.اطلاعات این پرواز توسط انجمن ملی هوانوردی آمریکا برای تایید رسمی ثبت شده اند.

L-500:
Lokheed در یک برنامه غیر نظامی نیز مدلی از C-5 Galaxy یا همان L-500 را طراحی کرده است.هر دو مدل باری و مسافری L-500 طراحی شده اند.تمامی مدل های مسافری توانایی جا به جایی بیش از 1000 مسافر را دارند و مدل باری توانایی جا به جایی سکه های دو سنتی سال 1967 به حجم خود C-5 را داراست.

C-5 Shuttle Carrier
کمپانی Lokheed یک مدل دیگر برای C-5 در نظر داشت که در این مدل دو بدنه C-5 به یکدیگر جسبیده و هواپیما دارای 6 موتور بود و برای جا به جایی Shuttle های فایی آمریکا ساخته شده بود.اما پروژه متوقف شد.


ناگفته نماند که در زمان محمد رضا شاه پهلوی،ايران برای برآورده ساختن برنامه های نظامی خود و تقویت توان ترابری،در سال 1974 يک پيشنهاد مالی به ارزش 160 ميليون دلار برای بازگشايی خط توليد اين هواپيما به کمپانی Lockheed داد تا از مزايای انحصاری خريد و پشتيبانی فنی کمینه 6 فروند از اين غولهای استراتژيک به ارزش 388 ميليون دلار بهره مند گردد.این هواپیما ها کار جا به جایی بار را بهتر از Boeing 747 انجام میدادند.
پيشنهاد ايران مشروط به سفارش شمار زیادی از اين هواپيما توسط نيروهای نظامی آمريکا و ديگر همپيمانان آن بود تا امکان بازگشت سرمايه گذاری ايران با فروش این هواپیما
در کوتاه مدت برای ایران فراهم شود.برنامه خرید C-5 توسط ایران برای بهسازی سازه بالها به تاخیر افتاد و با وقوع انقلاب بصورت کامل متوقف گشت.C-5 های آمريکايی نقش بسيار فعالی در انتقال سفارش های نظامی کشورمان از آمريکا به ايران برعهده داشتند،
به گونه ای که تنها در فيلم رفتن شاه از ايران حداقل 3 فروند C-5A در فرودگاه مهرآباد ديده ميشوند.تیمسار امیر حسین ربیعی در بازدید از پایگاه هوایی Travis از فرماندهی تاکتیکی
نیروی هوایی آمریکا با مهارت یک هواپیمای C-5 Galaxy را به پرواز درآورد.


ویژگی های مدل C-5B:

کشور سازنده:آمریکا
کمپانی سازنده:Lockheed و بعد Lockheed Martin
اولین پرواز:30 جون 1968
تعداد خدمه:7 نفر در حالت بیشنه که شامل فرمانده هواپیما،خلبان،دو مهندس پرواز و 3 مسئول بارگیری میباشد و 4 خدمه در حالت کمینه که شامل خلبان،کمک خلبان و دو مهندس پرواز است.
درازا:75.31 متر
فاصله 2 سر بال از یکدیگر:67.89 متر
بلندی:19.84 متر
مساحت بال:576 متر مربع
زاویه پسگرایی بال:25 درجه
وزن خود هواپیما:172370 کیلوگرم
وزن بار:بیش از 132000 کیلوگرم
وزن بارگذاری شده:349000 کیلوگرم
بیشینه وزن هنگام برخاستن:381000 کیلوگرم
موتور:چهار موتور توربوفن TF39-GE-1C ساخت کمپانی بزرگ آمریکایی General Electric که هر کدام تراستی(نیروی پیشران موتور) برابر 191.2 هزار نیوتون تولید میکنند که در مدل C-5M،موتور های F138-GE-100 هرکدام 233.3 هزار نیوتون تراست تولید میکنند
بیشینه سرعت:بیش از 932 کیلومتر بر ساعت(بیش از 0.79 ماخ)
سرعت کروز:919 کیلومتر بر ساعت
رنج عملیاتی:10500 کیلومتر
ارتفاع پرواز:بیش از 11000 متر
سرعت بالا رفتن:9.14 متر بر ثانیه که در مدل C-5M برابر 15 متر بر ثانیه میباشد
مسیر مورد نیاز برای برخاستن:2600 متر که در مدل C-5M برابر 1820 متر است
مسیر مورد نیاز برای نشستن:1100 متر
گنجایش مخزن های سوخت درونی:193600 لیتر


کامل ترین و دقیق ترین نوشتار به پارسی که تاکنون درباره "C-5 Galaxy" در اینترنت دیده اید

منبع:برگه اســــلحـــه های بـــرتــــر در فی3 Bوک

امتیاز ویرایش،گرد آوری،ترجمه و نگارش متعلق به برگه اســــلحـــه های بـــرتــــر در فی3 Bوک و وبسایت Rifles.ir میباشد.
به ما در فی3 bوک بپیوندید
ادمین رپتور از اســــلحـــه های بـــرتــــر


[تصویر:  08823259472779864009.jpg]
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۸-۵-۱۳۹۲ ۰۸:۴۹ صبح، توسط raptor.)
۶-۵-۱۳۹۲ ۰۶:۰۲ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط mr.x ، Jafar43 ، Mars Bowhunter ، amiremadi
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

 انتخاب پوسته: