Grumman X-29
زمان کنونی: ۹-۱۶-۱۳۹۹, ۰۵:۳۰ صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: raptor
آخرین ارسال: raptor
پاسخ: 1
بازدید: 3778

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grumman X-29
نویسنده پیام
*****
مدیر سلاح های شکاری
عنوان : Moderator
ارسال‌ها: 55
تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۲
اعتبار: 7
وضعیت : آفلاین
جنسیت:
سپاس ها 32
سپاس شده 217 بار در 63 ارسال
ارسال: #1
Grumman X-29
[تصویر:  800px-Grumman-X29-InFlight.jpg]

هواپیمای تک سرنشین آزمایشی X-29 یک هواپیمای آزمایشی بال پیشگرا ساخت کمپانی Grumman(سازنده F-14 Tomcat که در سال 1994 با کمپانی Northrop یکی شد و Northrop Grumman زاده شد) که برای آزمودنبال های پیشگرا(رو به جلو) و دیگر سامانه ها و سیستم های نوین آن زمان،کنترل جریانهای گردابی و کاهش اثرات آیرو الاستیک به منظور جلوگیری از واگرایی توسط DARPA(آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا)،نیروی هوایی آمریکا و NASA(آژانس ملی هوانوردی و فضایی آمریکا) ساخته شد.این طراحی آیرودینامیکی ناپایدار اینگونه هواپیماها باعث چابکی بسیار بسیار بالای آنها میشود،اما از طرف دیگر آنها را نیازمند استفاده از سیستم های های کامپیوتری پیشرفته برای کنترلشان میکند.استفاده از مواد ترکیبی یا کامپوزیت باعث کنترل پدیده هواکشسانی بال پیشگرا و همچنین کاهش وزن هواپیما شده بود.این هواپیما نخستین پرواز خود را در سال 1984 انجام داد و تنها دو فروند از آن ساخته شد.ناگفته نماند Sukhoi Su-47 Berkut روسی اولین پروازش را در 25 سپتامبر 1997 انجام داد.

اندیشه هواپیماهایی با بال های پیشگرا،از سال های جنگ جهانی دوم در ذهن طراحان هواپیمایی نقش بسته بود،اما محدودیت های سازه ای اجازه ساخت چنین هواپیمایی را نمی داد.بال های چنین هواپیمایی می بایست به اندازه کافی قدرتمند باشند که نیروی زیاد ناشی از جلوگرایی و مقاومت بال ها در برابر هوا را با آن سرعت،خنثی کنند. حتی آلمانی ها،اولین هواپیما با بال های پیشگرا با نام Junkers Ju 287 طراحی کردند که در آن زمان به دلیل عدم وجود مواد کامپوزیتی و فناوری لازم برای به کارگیری آن ها در چنین هواپیمایی،این طرح متوقف شد.اما این طرح جالب،تا سال ها به فراموشی سپرده شد.در در اویل دهه 1980،پژوهش گران NASA،دوباره به این اندیشه را زنده کردند و اینگونه بود که X-29 به دست کمپانی Grumman زاده شد.

[تصویر:  grumman_x-29_citrain64.jpg?type=w2]

هواپیمای X-29 یک هواپیما مانند تمام هواپیماهای نسل چهارم بود و شباهت های فراوانی میان این هواپیما و هواپیما های معمولی دیگر دیده می شد،اما آنچه که این هواپیما را از دیگر هواپیما ها برجسته می کرد،طراح خاص بال های پیشگرای آن بود.طرح بال پیشگرا با ترکیب کانارد ها(پیش بال ها یا همان بالچه های کوچک جلویی) قدرتی بسیار خاص در انجام مانور در سرعت های بالا و بیشتر فروصوت(کمتر از سرعت صوت)،برای X-29 به ارمغان می آورد و آن را به یک سوپر مانور پذیر تبدیل میکند.ناگفته نماند که زاویه حمله در X-29 برابر 67 درجه و در Su-47 برابر 45 درجه است.استفاده از کانارد و بال باعث کاهش پسای موجی و استفاده از طوقه در پشت مرکز ثقل باعث جبران نیروهای تولید شده به وسیله کانارد و اعتماد بیشتر به آن شده بود.بال های پیشگرا نیز علاوه بر افزایش بسیار زیاد توان مانور دهی،باعث میشود زاويه برخاست افزايش يابد و درنتيجه نياز به مسافت کمتری برای بلند شدن از زمين داشه باشد.

[تصویر:  image008.jpg]

در هواپیماهای معمولی، هوا پس از رد شدن از روی بال ها تمایل به واگرایی دارد،یعنی در قسمت پشت هواپیما به راحتی پخش می شود. در حالی که در هواپیمای X-29 چنین نیست و هوا تمایل به رفتن به سمت ریشه بال(نزدیکترین بخش بال به بدنه) دارد.این ویژگی باعث می شود هنگامی که هواپیما در حال بالا رفتن با زاویه زیاد حمله است،
جریان هوا روی بال کاهش آن چنانی نیافته و در نتیجه شهپر ها(بخش های متحرک بال که بالا و پایین میروند) و دیگر بخش های کنترلی کار خود را به خوبی انجام دهند.اصلی ترین قسمتی که در X-29 وظیفه تنظیم بالا رفتن هواپیما را به عهده دارد،کانارد ها هستند.نوآوری دیگر در سطح های کنترلی این هواپیما،فلپ-شهپر ترکیبی این هواپیما یا Flaperons بود.فلپ-شهپرهای این هواپیما،بالچه هایی در لبه فرار این هواپیما بودند که هم در نقش فلپ برای افزایش برا و کمک به کارکرد کاناردها هم در نقش شهپرها برای دور زدن هواپیما ایفا می کردند.(لبه فرار قسمت انتهایی بال و آخرین نقطه ای است که هوا پس از رد شدن از سطح های بالا و پایین بال از آن می گذرد.).همچنین بل های پیشگرا زمان رخدادن واماندگی را نیز به تاخیر می اندازند.

[تصویر:  smpl6b1.jpg]

در ابتدای طراحی این هواپیما،سازندگان به مشکل هایی همچون پایدار نبودن هواپیما در سرعت های فروصوت اشاره کرد نیز برخورد کردند که با افزودن یک پردازنده مخصوص تنظیم کارکرد کاناردها و دیگر سطح های کنترلی که در هر ثانیه،40 بار به تنظیم دوباره موقعیت کاناردها می پرداخت،رفع شد.هر یک از سه کامپیوتر مخصوصی که در هر لحظه وضعیت پرواز را چک می کردند،خود دارای کامپیوتر های پشتیبان بودند که در صورت بروز اشکال در هر یک،کامپیوتر پشتیبان به کار می افتاد و وظیفه کامپیوتر خراب را بر عهده می گرفت.هر کامپیوتر نیز به طور مجزا کار کرده و اندازه گیری های همدیگر را کنترل کرده تا اگر یکی از کامپیوتر ها دچار خرابی شد،این خرابی تاثیری در کار کنترل پرواز نداشته باشد.

در طراحی بال های X-29،از طرح بال های فرابحرانی یا Supercritical استفاده شده بود.امواج ضربه ای که هنگام پرواز با سرعت صوت به وجود می آیند،باعث ایجاد پسای(کشش منفی یا همان عامل بازدارنده هواپیما) فراوانی می شوند.بال های فرابحرانی که سطح بالایی صاف تری دارند به تاخیر در ایجاد شدن امواج ضربه ای در سرعت صوت کمک کرده در نتیجه پسای کمتری به هواپیما وارد می شود.

[تصویر:  c26c4acb95e9605ec5f0d46dcbc.jpg]

X-29 شماره دو نیز پس از تولید،آزمایش های بسیاری را انجام داد.این هواپیما،برای آزمایش مانورپذیری هواپیما در زوایه های حمله یا همان زاویه بالا رفتن بسیار بالا به کار گرفته شد.نتیجه های این آزمایشها بسیار درخشان بود،چرا که هواپیمای شماره دو،به راحتی توانسته بود که در زاویه حمله 67 درجه نسبت به سطح پرواز معمولی،ویژگی های آیرودینامیکی خود را کاملا حفظ کند.در زاويه‏ های حمله‌ بالا،نوک بال‌ ها در وضعيت غير واماندگی باقی مي‏مانند و بدين جهت هواپيما میتواند كنترل خود را با استفاده از سطح های متحرک حفظ نمايد.ناگفته نماند X-29 در زاویه حمله 67 درجه ویژگی های آیرودینامیکی خود را کاملا حفظ میکند و میتواند مانور های بسیار سخت و پیچیده ای انجام دهد،در حالی که Su-47 ویژگی های آیرودینامیکی خود را تا زاویه حمله 45 درجه حفظ میکند.این ویژگی بسیار عالی هواپیمای X-29 که به کمک طراحی بی مانند بال های رو به جلو و کاناردهای آن صورت گرفته بود،تحسین همگان را برانگیخت.جالب است که این توانایی بسیار بالا،بدون استفاده از فلپ های لبه حمله یا Slat های معمول در بیشتر هواپیماهای امروزی یا سیستم های تغییر جهت رانش موتور به دست آمده بود.همانگونه که گفته شد،X-29 در سرعت های فروصوت یک سوپر مانور پذیر بی همتا است.چرا که کاهش بسیار پسا به لطف استفاده از بال های پیشگرا،کنترل پذیری بسیاری با استفاده از کاناردهای بی مانند آن و توانایی رسیدن به 67 درجه زاویه حمله بدون از دست دادن نیروی برا به راستی از این هواپیما یک پرنده بی همتا ساخته بود.

هر دو نمونه تولید شده از X-29 دارای یک موتور توربوفن F404-GE-400 با تراستی(میری پیشران موتور) بیش از 71.2 هزار نیوتون بدون پس سوز هستند که توانایی لازم را برای انجام تست های مختلف بر روی هواپیما را فراهم می کرد و هواپیما را به سرعتی بیش از 1.8 ماخ میرساند.ناگفته نماند بیشینه سرعت در Su-47 با دو موتور توربوفن با بیشینه تراست 142.2 هزار نیوتون با پس سوز برابر 1.65 ماخ میباشد.

پیکربندی 3 سطحی خوب و پایداری ماندگار همراه با قرارگیری مرکز ثقل در پشت مرکز آیرودینامیکی باعث غلبه بر ناپایداری ذاتی X-29 شد.بدنه X-29 بر اساس بخش جلویی بدنه جنگنده F-5A Freedom Fighter کمپانی Grumman و سطح های کنترل و عملگر ها و ارابه اصلی بر اساس F-16 Fighting Falcon کمپانی General Dynamics ساخته شد.بال های این هواپیما که با زاویه 33 درجه به جلو به بدنه وصل شدند،بیشتر از مواد کامپوزیتی و رزین های گرافیتی ساخته شده اند که استحکام و سبکی وزن آن ها در این کاربرد مورد نظر است.تنها تفاوت میان نمونه شماره یک و نمونه شماره دو،وجود یک چتر کاهنده سرعت در انتهای دم هواپیمای شماره دو است که این هواپیما را از نمونه اول متمایز می سازد.سازه اصلی هواپیما نیز از آلیاژ آلومینیوم و تیتانیوم ساخته شده است که مقاومتی بسیار عالی برای X-29 در حالت های مختلف پرواز را فراهم می آورد.طراحی این هواپیما و البته موفقیت آن، وعده ای به طراحان آینده برای طراحی هواپیماهایی با قابلیت های چشمگیر بود.الهام های طرح بال های این هواپیما،به خوبی در بال های ذوزنقه ای سوپر جنگنده برتری هوایی F-22 Raptor مشخص است که گشایش فصل تازه ای را در طراحی هواپیمایی نوید می دهد.

[تصویر:  flight-after-cold-war-431b.jpg]

این هواپیما 14.7 متر درازا و 4.26 متر بلندی دارد و فاصله بین دو سر بال آن از یکدیگر نیز 8.29 متر و مساحت بال آن نیز 17.54 مترمربع است.وزن خود هواپیما برابر 6260 کیلوگرم و بیشنه وزن آن هنگام برخاستن 8100 کیلوگرم است.برد آن نیز بیش از 560 کیلومتر و ارتفاع پرواز آن نیز 17000 متر است.


کامل ترین و دقیق ترین نوشتار به پارسی که تاکنون درباره "X-29" در اینترنت دیده اید

منبع:برگه اســــلحـــه های بـــرتــــر در فی3 Bوک

امتیاز ویرایش،گرد آوری،ترجمه و نگارش متعلق به برگه اســــلحـــه های بـــرتــــر در فی3 Bوک و وبسایت Rifles.ir میباشد.
به ما در فی3 bوک بپیوندید
ادمین رپتور از اســــلحـــه های بـــرتــــر


[تصویر:  08823259472779864009.jpg]
۸-۶-۱۳۹۲ ۰۸:۰۰ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط Jafar43 ، Mars Bowhunter ، mr.x ، amir23
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

 انتخاب پوسته: