گرومن اف-۱۴ تام‌کت
زمان کنونی: ۲-۳۱-۱۳۹۷, ۰۶:۳۷ عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: rifles
آخرین ارسال: rifles
پاسخ: 1
بازدید: 2761

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
گرومن اف-۱۴ تام‌کت
نویسنده پیام
**
کاربر با تجربه
عنوان : کاربر با تجربه
ارسال‌ها: 230
تاریخ عضویت: فرو ۱۳۹۲
اعتبار: 16
وضعیت : آفلاین
جنسیت:
سپاس ها 1381
سپاس شده 1926 بار در 398 ارسال
ارسال: #1
گرومن اف-۱۴ تام‌کت
.[تصویر:  10_14139971165903471.jpg]


گرومن اف-۱۴ تام‌کت

گرومن اف-۱۴ تام‌کت مشهور به تام‌کَت هواپیمای جنگنده مافوق صوتی دو موتوره، دو سرنشین و با بال متحرک ساخت شرکت گرومن در آمریکا است که نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۷۰ انجام داد و از سال ۱۹۷۴ برای خدمت در نیروی دریایی آمریکا پذیرفته شد اف-۱۴ تام‌کت در سال ۱۹۷۲ به عنوان جایگزین هواپیمای
اف-۴ فانتوم به خدمت نیروی دریایی ایالات متحده در آمد.و در سال ۱۹۷۶ به ایران صادر شد. این هواپیما برای نیروی دریایی آمریکا ساخته شده است. هواپیمای اف-۱۴ تامکت در ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۶ در نیروی دریایی آمریکا بازنشسته شد


حداکثر سرعت:
۲٬۴۸۵ کیلومتر بر ساعت
سال معرفی:
۲۲ سپتامبر ۱۹۷۴ م.
سال بازنشستگی:
۲۲ سپتامبر ۲۰۰۶ م.
وزن:
۱۸٬۱۹۰ کیلوگرم
نوع موتور:
جنرال الکتریک اف۱۱۰
هزینه ساخت:
۳۸٬۰۰۰٬۰۰۰–۳۸٬۰۰۰٬۰۰۰ USD (۱۹۹۸ م.)

سازنده:
گرومن

مدل‌های مختلف اف-۱۴ تامکت


اف-۱۴ ای
اف ۱۴ تامکت ای نسخه اولیه دو سرنشینه و طراحی‌شده برای تمام وضعیت‌های آب و هوایی می‌باشد که برای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا ساخته شده بود.

و بعد با تغیراتی دقت ان برای به‌کارگیری مهمات افزایش یافت. نیروی دریایی آمریکا ۴۷۸ فروند از این جنگنده را دریافت کرد و ۷۹ فروند از این جنگنده به ایران تحویل داده شد. ۱۲ فروند اولیه ان آزمایشی بود. ۱۰۲ فروند پایانی آن با موتور TF30-P-414A بهبود یافت.هشتادمین اف-۱۴ ساخته شده برای ایران به دلیل قطع روابط ایران و آمریکا و تحریم تسلیحاتی ایران به نیروی دریایی آمریکا تحویل داده شد

در مجموع ۵۵۷ تام کت ای توسط گرومن ساخته شد که ۴۸ فروند از آن به اف-۱۴ بی و ۱۸ فروند از آن به اف-۱۴ دی ارتقاء یافتند
اف-۱۴ بی

در مجموع فقط ۳۸ فروند اف-۱۴ بی توسط گرومن ساخته شد.


اف-۱۴ سی
اف-۱۴ سی پروژه تحقیقاتی از جنگنده اف-۱۴ بی بوده که هیچگاه به تولید عملیاتی منجر نشد


اف-۱۴ دی


در مجموع ۳۷ فروند اف-۱۴ دی توسط گرومن ساخته شد.









در اکتبر ۱۹۷۱ شرکت گرومن در تماس خصوصی با پادشاه وقت ایران خود را برای فروش جنگنده سّری ویژه ای با نام اف-14 تام‌کت به ایران ابراز کرده بود . در مارس همان سال ، تیمسار ژنرال ارتشبد حسن طوفانیان " رئیس اداره خرید و سفارشات خارجی صنایع نظامی ارتش شاهنشاهی " و " جانشین وزیر دفاع ایران " نخستین غیر آمریکایی از ایران بود که توانست از پروژه بسیار محرمانه تام‌کت دیدن بعمل آورد.

بعد از بازگشت طوفانیان به تهران و ملاقات با محمدرضا پهلوی ، ( بزرگ ارتشتاران ) وی تمایل خود را برای در اختیار گرفتن این هواپیما ابراز و در سفر به ایالات متحده آمریکا طی بازدید محرمانه شخصاً اف 14 تامکت را مورد تست پرواز قرار داد و در اظهارنظرش در مورد این جنگنده، آن را بهترین جنگنده رهگیر تا آن زمان خوانده بود.

چرا تامکت اینقدر محرمانه و اینقدر انقلابی بود !!؟
تامکت را با چه جنگندۀ امروز میتوان مقایسه کرد !؟

هواپیمای F-۱۴ Tomcat بیشتر به دلیل سیستم تسلیحاتی و راداری اش بسیار مشهور است. به طوری که سیستم راداری با قدرت رادار به کار رفته در هواپیمای تامکت در زمینه تعداد هدف در یک زمان، در هیج هواپیمای دیگری یافت نشده است.

سیستم AN/AWG-۹ طرحی انقلابی برای زمان خود بود. قبل از معرفی این سیستم راداری، خدمه پروازی هواپیما های جنگنده می بایست انبوهی از سیگنال های برگشت خورده را که بر روی سکوپ رادار خودنمایی می کرد، از هم تمیز داده و هدف اصلی را کشف می کردند.

سیستم AN/AWG-۹ از نخستین سیستم راداری بود که مجهز به یک پردازنده سیگنال مستقل برای فیلتر اطلاعات برگشتی و شناسایی دقیق هدف بود. چنین سیستمی به دستیابی خدمه به تصویری بسیار واضح تر از آنچه آسمان می گذشت، کمک بسیاری می کرد.

!!!!!!! First Look , First Shoot , First Kills

قسمت فرستنده این رادار می تواند امواج ادامه دار یا CW، امواج پالسی و امواج پالس دوپلر PD را تولید نماید. مزیت اینکه AN/AWG-۹ مجهز به پردازنده سیگنال است غیر از ارائه تصویری واضح از اوضاع بیرون هواپیما، می تواند در قابلیت Look Down-Shoot Down یا نگاه به پایین- شلیک به پایین نیز در نظر گرفته شود.

وجود پردازنده سیگنال به رادار کمک می کند که به راحتی امواج بازگشتی حاصل از برخورد با زمین را از امواج حاصل از برگشت از یک هواپیما تمیز داده و بدین ترتیب، با نگاه به پایین قادر به جستجو و اسکن فضای زیر هواپیما و ارتفاعات پایین تر نیز باشد که این مسئله در هواپیماهای رهگیر بسیار حائز اهمیت است. ویژگی نگاه به پایین برای شناسایی موشک های ضد کشتی ملقب به Sea-Skimming که در ارتفاع بسیار پایین پرواز می کنند نیز بسیار موثر می نماید.

اما این رادار فوق پشرفته در حقیقت برای هدایت و کنترل موشک های قدرتمند فینیکس به وجود آمد. ترکیب چنین سیستم راداری مقتدری با سامانه تسلحاتی AIM-۵۴ Phoenix به تامکت امکان این را می داد :

در فاصله ای به شعاع دویست و چهل کیلومتر و قطر چهارصدو هشتاد کلیومتر ، بیست و چهار هدف را در آنی واحد شناسایی و به شش هدف به طور همزمان شلیک کند !!! که این به معنای برتری مطلق هوایی air-superiority است !!!!!!!!

بردمفید 184 کیلومتری و بی نیازی از باقی ماندن رادار هواپیما در وضعیت قفل راداری تا لحظه اثابت موشک به هدف دلیل این توانایی است ! ممکن است در لحظه ای که هدف توسط موشک فونیکس منهدم و سرنگون میگردد اف 14 تامکت شکارچی در آشیانه آرمیده باشد !! و خلبان از موفقیت شکار خود اطمنیان دارد !!!

!!!!!! ANYTIME BABY

شلیکی که قادر است : در فاصلۀ کمتر از 100 کیلومتری با بیشینه سرعت 5 ماخ به طور همزمان حتی 6 فروند " لاکهید اس-آر 71 بلک برد " سریع ترین پرنده سرنشین دار جهان با بیشینه سرعت 3.2 ماخ را هدف قرار دهد !!!!

پیشنهاد شرکت نورثروپ گرومان در شرایطی تسلیم ایران گردید که این شرکت به دلیل هزینه های سرسام آور تحقیقات ، طراحی و ساخت هفت فروند سوپرحگنده فوق مدرن اف 14 تامکت به منظور تحویل به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در شرف ورشکستی قرار داشت و عملاً از ادامه پروژه بازمانده بود.

اما دولت شاهنشاهی ایران که از شرایط اقتصادی بسیار مناسب و ذخایر هنگفت ارزی برخودار بود با پذیرش مبلغ 35 میلیون دلار برای هر فروند جنگنده ( 5 میلیون دلار بالاتر از قرار داد این شرکت با نیروی دریایی ایالات متحده ) و اعطای وامی به مبلغ 2.8 میلیارد دلار بابت سفارش هشتاد فروند از این جنگنده ها عملاً نورثروپ گرومان را در تملک خود قرار داده بود !!

ریجارد نیکسون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در پاسخ به پیشنهاد قیمت بالاتر توسط دولت پادشاهی سعودی صراحتاً اظهار داشت: " اف 14 تامکت برای خلبانان عرب ... خیلی زود است ! " !!

کاپیتان سرهنگ بازنشسته خلبان بهروز مدرسی در وبلاگ خود خاطرات یک کهنه خلبان ( خبرنگار می نویسد ) :

قضيه تامكت و آهن پاره ... !!

در روزگاري كه تازه انقلاب پيروز شده بود .. ! و هنوز دقيقآ جا نيفتاده بود . يه بحثي در محافل سياسي در گرفت كه خيلي من و همكارانم رو آتيش زد !! . قضيه از اين قراره كه بعضي از مسئولان تازه به قدرت رسيده در ملامت و دشمني با رژيم پهلوي ، خريد انبوهي هواپيماي اف - ۱۴ رو كاري عبث و بي فايده تشخيص داده و عملآ با ناميدن آهن پاره قصد انهدام آن ها رو داشتند .......

منبع :

اســــلحـــه های بـــرتــــر
rifles.ir

facebook.com/rifles.ir
nowaroos.com


برای بازدید انجمن از گوگل کروم استفاده کنید ( دانلود )
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲-۲۰-۱۳۹۳ ۱۲:۰۹ عصر، توسط rifles.)
۲-۲۰-۱۳۹۳ ۱۱:۵۱ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط Jafar43 ، x.hunter ، mr.x
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

 انتخاب پوسته: