برسی علل و راهکار های افزایش دقت در تفنگ بادی فنری و نیترو پیستون
زمان کنونی: ۳-۳۱-۱۳۹۷, ۰۹:۱۷ عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: mr.x
آخرین ارسال: striker48
پاسخ: 5
بازدید: 9579

ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
برسی علل و راهکار های افزایش دقت در تفنگ بادی فنری و نیترو پیستون
نویسنده پیام
*****
مدیر فنی انجمن
عنوان : کاربر ارزشمند - مدیر فنی
ارسال‌ها: 1,135
تاریخ عضویت: فرو ۱۳۹۲
اعتبار: 76
وضعیت : آفلاین
جنسیت:
سپاس ها 3207
سپاس شده 6938 بار در 1849 ارسال
ارسال: #1
برسی علل و راهکار های افزایش دقت در تفنگ بادی فنری و نیترو پیستون


از مهمترین خصوصیات یک تفنگ بادی دقت هست. در این تاپیک درباره عوامل و راهکار های افزایش دقت در سلاح بادی بحث خواهیم کرد.


ابتدا قسمتی از مباحثی که قبلا در انجمن در این باره مطرح شده در زیر نقل شده امیدوارم مفید واقع بشه:


برای اعمال هرگونه تغییری ابتدا میبایست به یک سری اصول کلی که باعث میگردد یک تفنگ دقت متایز داشته باشد آگاه بود و سپس با سلطه بر چگونگی کارکرد اجزا میتواند نسبت به نواقص سیستم آگاهی کافی کسب کند و نسبت به رفع آن اقدام کند؛ لذا سعی میکنم در این ارسال مستند با تکیه بر تجربیات قبلی و شخصی خودم و ذکر نقل قول هایی از خود یا سایر پست های از دیگرانی که جمع آوری کردم مقاله کاملی پیش روی شما عزیزان و مشتاقان قرار بدم تا بهره کافی ببرید.

از جمله فاکتور های اساسی در سلاح های فنری که به طور مستقیم و به سزایی بر امر دقت موثر میباشند چگونگی و نحوه ی کنار آمدن با [size=x_large]لگد یا ارتعاشات سلاح میباشد.

در این باره نخست قسمتی از مقاله آقای شایان درباره لگد به ویرایش مختصر و اختصار نقل میکنیم:

(۱-۲۳-۱۳۹۲ ۱۲:۴۶ صبح)severus snape نوشته شده توسط:  ... باشخصی که میگفت پس ران تفنگ بادی لگد نیست بحثی داشتم که عینا اینجا منتقل میکنم،

شخص: در مورد تفنگهای بادی به نظرم اصطلاح لگد درست نباشه.بیشتر میشه گفت شوک ارتعاش فنر که متاسفانه از همه طرف صورت میگیره و باعث تخریب دوربین میشه معمولا"...
و جوابی که من بهش دادم،
پس اگه لگد نیست چیه؟ مشته؟
چه فرقی میکنه؟ در کل بهش میگیم لگد یا پس ران تفنگ گه توی تفنگهای گلوله زنی به خاطر تکیه لحظه پرتاب مرمی و فشارش به انتهای فشنگ هست و چون را نداره به ناچار مرمی فرار میکنه و توی فنری ها همین نیرو رو اول لحظه رها شدن فنر و در مراحل بعدی تاثر خود ارتعاش فنر و برخورد انتهای پیستون و دوباره تکرار شدن مرحله ی اول از جهت پیستون به انتهای تفنگ به همین جهت هم میگن لگد در تفنگ های باد یچند جانبه هست و دلیل خرابی بسیاری از دوربین های محکم که روی سنگین ترین لگد گلوله زن یها دوم میارن ولی یه 350 مگنوم کارشونو میسازه هم همینه، که نمیخوام وارد جزییات بشم ..

جالبه توی تفنگ های گلوله زن عامل اصلی وزن مرمی هست که باعث لگد میشه چون طبق قانون نمیدونم چندوم نیوتون (کلاس سوم راهنمایی و اول دبیرستان هم خوندید) هرگاه جسمی به جسمی نیرو وارد کنه اون جسم در صورتی که از نظر وزنی بیشتر از مساوی جسم نیرو وارد کننده باشه خود جسم اولیه هست که جا به جا میشه در واقع جسمی سنگینتر سرجاش میمونه مگر اینکه جسم سبکتر دارای شتابی باشه که قانون رابطه شتاب و جسم میگه با افزایش سرعت بر وزن شما اضافه میشه

حتما براتون پیش اومده که سوار چرخ و فلک بشین و پس از دور گرفتن بر اثر نیروی شتاب گریز از مرکز احساس میکنید که وزنتون چند برابر شده و حتی به سختی دستتون رو بلند میکنید
برای همین هم هست که یه ساچمه ی 150 گیرینی یه برنو موقع شلیک میتونه بر وزن تفنگ فائق بیاد و به شما لگد بزنه،برای همین هم فشنگ های فاقد مرمی به اصتلاح مشکی شلیکشون لگدی در پی نداره،

برمیگردیم به تفنگ های بادی توی تفنگ های بادی عامل بازخورد پرتاب ساچمه به دلیل نسبت بسیار بیشتر وزن تفنگ به نسبت ساچمه که معمولا یه گرم بیشتر نیست (برابر حدود 15 گیرین) و دیگه شتاب تدریجی و کم ساچمه به دلیل حرکت پیستون شاهد لگدی از جانب خود ساچمه نیستیم یا اگربخواییم حساب کنیم باچیز تر از اون یهست که اصلا به حساب بیاد
پس این لگد از کجاست؟


در فنری ها عمده لگد به خاطر جهش فنر هست، باوجودی که سرعت جهش فنر از ساچمه کمتر یا شایدم مساوی هست ولی به دلیل اختلاف جرم خیلی بیشتر از فنر و وزن پیستون که بردوش فنره باعث میشه که به سادگی بتونه لگد بزنه
پس چه طور میشه به محار لگد پرداخت،؟ برمیگردیم به تفنگ های گلوله زنی و تیر بار معروف mg42 ساخت دهه ی 1940 آلمان،
این تیربار لراب نخستین بار به دلیل سیستم معلق مخزن و پایه به نحوی انرژی لگد تیربار رو صرف حرکت خود تفنگ به عقب میکرد با این استراتیژی تیر بار ام جی 42 توی زمان خودش تونست به دقت استسنایی بین تیربارها برسه و اینو مدیون سیستم معلقش میدونست

میدونیم که انرژی از بین نمیره بلکه از جسمی به جسم دیگه و از شکلی به شکل دیگه منتقل میشه،
پس نمیشه کاری کرد که انرژی لگد تفنگ از بین بره بلکه هوشمندانه ترین روش تبدیل یا دور کردنش
هست، منظورم از دورکردن انتقال انرژی به جایی که کمترین تاثیررو در کارکرد سیستم تفنگ بخصوص دقتش داشته باشه

شاید مهمترین تاثیر منفی لگد در تفنگ های فنری تاثیرش روی دقت باشه چون سرعت پرتاب ساچمه و شتابش کمه قبل از اینکه ساچمه از لوله خارج بشه ساچمه به تفنگ وصله و لگد یا شوک شلیکی که بتونه باعث تکان خوردن و لرزش تفنگ بشه میتونه منجر به تغییر مسیر تفنگ و در نتیجه لوله و ساچمه بشه و این یعنی بی دقتی و پرت زدن تفنگ پی چی کار میشه کرد؟


یکی از راه حل هایی که برای این مشکل پیشنهاد میشه سنگینتر کردن وزن تفنگ برای کم کردن تاثیر نیروی شوک فنر هست،مثل شرکت وایروخ که میبینیم بعضی مدا ها مثل وایروخ 80 یا 97 که با وجود قدرت کم خیلی سنگین تر از تفنگ هایی با همون رنج قدرت ساخته میشن (( وایروخ Weihrauch 97_97 ))


[تصویر:  HW80.jpg]

[تصویر:  HW97.gif]
که یکی از دلایلش کم کردن تاثیر ارتعاش فنر و بالاتر بردن دقته چون هرچی تفنگ سنگینتر باشه فنر کمتر میتونه حرکتش بده
راه حل های دیگه کم کردن طول لوله برای خروج سریعتر ساچمه از تفنگ و کمتر تاثیر پزیری از ارتعاشات فنر و پیستون هست
روش بعدی و جدید ترین روشی استفاده از سیستم نیترو پیستون IGT به جای فنر هست

[تصویر:  0.jpg]

که در این روش به جای فنر از یک پیستون حاوی گاز استفاده میشه که در واقع هنگام کوک به جای فشرده کردن فنر گاز رو فشرده میکنیم و موقع کشیدن ماشه همه درست مثل فنر عمل میکنه با این تفاوت که حرکات یکنواختر تر و نرمتر هست، ولی این هم نمیتونه بهترین راه باشه

و اما برترین نوبوغی که در کنترل و کم کردن تاثیر لگد ابداع شد نبوغ یک مهندس طراح شرکت دیانای آلمان بود، با روی کار اومدن مدلی مثل 75 که برای اولین بار توی تفنگ بادی از سیستم روان ریل که حرکت پیستون اصلی موقع شلیک رو از بدنه چوبی قنداق جدا میکنه
[تصویر:  Original2075.gif]

[تصویر:  Diana75_2.jpg]

ا این کار علاوه بر اینکه لگدی به شخص تیر انداز نمیرسه به دلیل حرکت حساب شده و منظم تفنگ به عقب بدون لرزش باعث حرکت لوله در همون راستا و مهار تاثیر حرکت لوله و تفنگ بر ساچمه میشه که با این نبوغ
دیانا 75 تونست مقام اول دقت فنری ها و مدال طلای المپیک هم کسب کنه و تا به امروز این سیستم کار آمدترین سیستم در مهار لگد و به ماکسیموم رسوندن دقت هست،


معرفی دیانا مدل 75

علاوه بر پیشرفت هایی که در سیستم ماشه و خانکشی ها صورت گرفت این روش همواره روش برتر در کنار اومدن با لگد هستش و مدل مشهور دیانا 54 هم با الهام از دیانا 75 و پیاده کردن سیستم
(( دیانا مدل 54 _ diana model 54 airking ))

[تصویر:  54_sledge_forward_web.jpg]
[تصویر:  images.jpg]

[تصویر:  RWSmodel54_E.jpg]

دانلود پی دی اف تخصصی 54
کمی ساده تر شده ی همون ریل بر روی این تفنگ و مدل 56 تونستن به دقت بینظیری در فنری ها برسن که مدیون این سیستم هستند،

[تصویر:  Diana56TH_000.jpg]

خود من به شخصه انتخاب اول و آخرم این مدل خواهد بود
جدای از دقت بسیار بالای این سیستم به خاطر حذف تاثیر لگد بر ساچمه، بی لگد بودن تفنگ باعث آرامش بدون ترس از لگد و تیر اندازی میشه و چون نیاز به قلق گیری در مهار لگد نداره رکسی بااولین شلیکش هم میتونه به هدف بزنه،

در این مدل ها علاوه بر سیستم ریل معلق برای به ماکسیموم رسوندن دقت مثل شرکت وایروخ با کوتاه تر کردن نسبت لوله به پیستون و افزایش وزن تفنگ هم پیاده کردند تا به دقت مطلوب برسند.


برای سایر مدل ها هممیشه با الگو برداری از همین روش چنین سیستمی شبیه 54 و 75 رو پیاده کرد ولی خب کار هر کسی نیست یه نمونه از این تیونینگ زیبا روی 350 مگنوم رو میتونید از
اینجا و اینجا دانلود کنید


در مقاله فوق نخست با علت وجود لگد در تفنگ بادی و تفاوت پدیده لگد در سلاح بادی و گلوله زنی آشنا شدیم سپس به تشریح انواع راهکار های متخذه تولید کننده های بزرگ برای مهار لگد تفنگ بادی پرداخته شد و درباره سیاست هر شرکت اطلاعاتی کسب شد که به طور خلاصه؛ میتوان راهکار های فائق آمدن برلگد سلاح و دستیابی به دقت بالا را چنین برشمرد

_ افزایش وزن نسبی تفنگ
_ سنگین گرفتن پیستون متحرک برای یکنواخت کردن حرکت و جلوگیری از لزرش های جانبی
_ استفاده از جنس خاص فنر همراه با تعداد حلقه و ضخامت به گونه ای که در محدوده کورس پیستون حداکثر بازشدن انجام شود و انرژی اضافی به صورت لگد و ارتعاش هدر نرود
_ نظام مند کردن حرکت پیستون
_ کوتاه گرفتن لوله برای عبور سریعتر ساچمه و فرار سریعتر پیش از رسیدن ارتعاشات شلیک
_ مکانیزم فیکس بارل ( لوله ثابت )
_ جنس واشر پیستون
_کیفیت و سیستم خانکشی لوله درتعامل با نوع خاصی از ساچمه
علاوه بر این سیستم ماشه هم بسیار میتواند در تجمیع گروب به عبارت یدقت موثر باشد از این رو ماشه های حساس سه مرحله ای مثلا ماشه تی 6 که نرمی و یکنواختی کاملی در تمام مراحل دارند نیز بسار بر دقت موثر هستند. بنا بر این بند بعدی و فاکتور اثر گذار در دقت را چنین معرفی میکنیم:

_ حساسیت و یکنواختی بالای ماشه


ای کاش فرصت کافی میبود تا درباره تمامی بند ها مفصلا توضیح میدادیم اما بحث به درازا میکشد. لذا فقط به بیان تجربیات شخصی و عملی میپردازم،

یک نمونه از تاثر مثبت کاهش طول لوله رو خودم شخصا با کوتاه کردن لوله یک 350 مگنوم آزمایش کردم و نتیجه جالب بود، به افزایش دقت همانند دیانا 35 منجر شد، که تئوری خودم در این باره قبلا چنین بیان کردم.:

(۱-۲۱-۱۳۹۳ ۰۶:۰۹ عصر)profesor نوشته شده توسط:  ...... قاعده ی لوله ی بلندتر همیشه کاربردی نیست به خصوص در تفنگ های فنری ... در فنری ها همیشه افزایش طول لوله اونم به اندازه پی سی پی ها افزایش دقت دربر نداره. چون این تفنگ ها به دلیل لگد یا ارتعاشات شدید هنگام شلیک، یک لوله کوتاهتر شانس فرار ساچمه در زمان کمتر و کمتر تاثیر پذیرفتن از لگد و این نابسامانی ها فراهم میکنه. در پی سی پی ها که لگدی به چز لرزش خفیف باز شدن والو وجود نداره و ساچمه یکباره کنده نمیشه اول داخل لوله هل میخوره وشتاب میگیره. به قول آقا رضا جعفری در ابتداي بحث بايد عرض كنم:بله افزايش طول باعث قدرت و دقت سلاح مي گردد،حال چگونه:
از دو ديدگاه مي توان تاثير طول لول بر سرعت (در نتيجه قدرت) سلاح را بررسي كرد:
1- سلاح ها را از اين منظر بر 3 نوع تقسيم مي كنم:
الف-بادي فنري
ب-بادي پيش شارژ مانند pcp و co2 و پنو ماتيك
ج-سلاح گرم خواه سرپر خواه فشنگ دار
ابتدا حالت ب را بررسي مي كنيم:فرض كنيد ساچمه در ابتداي لول قرار گرفته و ماشه كشيده مي شود مقداري هواي فشرده پشت ساچمه قرار مي گيرد فشار اين هوا را p0 ناميده و سطح مقطع ساچمه را a مي ناميم نيروي وارد شده بر ساچمه را f ناميده و در نتيجه با استفاده از تعريف فيزيكي فشار داريم:f=po*a
كه اين نيرو باعث شتاب گيري ساچمه مي شودو هرچه ساچمه در لوله به جلو مي رود فشار از رابطهp1v1=p2v2 كاهش مي يابد ولي هنوز مي تواند به ساچمه فشار وارد كند و باعث افزايش شتاب و در نتيجه سرعت آن شود و از آنجايي كه ساچمه هرچه به جلوتر مي رودسرعت آن داخل لول افزايش مي يابد و با افزايش سرعت اصطكاك ساچمه و لوله هم افزايش يافته و نيرويي باز دارنده ايجاد مي شود.
حال اگر لول كوتاه باشد و ساچمه خيلي سريع از لول خارج شود آن هوايي كه پشت ساچمه قرار بوده به آن شتاب دهد از سر لول هدر مي رود
و اگر لول از حد لازم بلند تر باشد ساچمه تا قسمتي از مسير شتاب گيري كرده(يعني سرعت آن افزايش مي يابد) و سپس در نقطه اي از مسير داخل لول به دليل برابري نيروي اصطكاك و نيروي پيشران فشار هوا شتاب صفر شده و سرعت ثابت مي گرددو بعد از آن به دليل نيروي اصطكاك موجود سرعت ساچمه افت پيدا كند كه البته اين ممكن است در يك pcp در لول بالاي 120 سانتي متر اتفاق بيفتد.حالت الف: با حركت رو به جلوي پيستون فشار هوا به ساچمه نيرو وارد كرده و ان را به جلومي راند و تقريبا مي شود گفت اين نيرو تا زماني كه پيستون به نقطه انتها برسد به ساچمه وارد مي گردد و باعث افزايش سرعت آن گردد و حال اگر لول از حد لازم كوتاه تر باشد باز هم ساچمه از لول خارج شده و ديگر شتاب گيري نمي كند و هواي پشت ساچمه هدر مي رود.


بسیار خوب پس با افزایش طول لوله در سلاح های فنری از مقدار معینی علاوه بر رسیدن ارتعاش به ساچمه هنگامی که هنوز در لوله هست و تفنگ رو ترک نکرده. بدتر تفنگ دقتش میاد پایین. 350 مگنوم هم با لوله 50 سانتیش تفنگ همچین دقیقی نیست. در همه مدلای فنری دقیقتر مثل 54 و 56 و حتی 52 لوله ها کوتاهتر گرفته شدن. ممکنه پرت هوا هم زیاد بشه و حداکثر بهره بری نشه از باد و شتابگیری ساچمه کرد اما دقت مهمتره. هرچه قدرم که طول لوله زیادتر بشه به همون نسبت طبق فورمول فشار یعنی مقدار نیرو بر واحد سطح تاثیر لوله کمتر میشه. در صورتی که میزان هوای کمپرس شده هم به تناسب اون حفظ بشه که غیر ممکنه. پس 50 سانت لوله 350 مطابق با فلسفه قدرت و شکار هست تا دقت.
در مورد 350 که من لولشو کوتاهکردم حدودا 15 سانت کاهش طول لوله میتونه باعث بشه ساچمه کمتر شتاب بگیره و سرعت کمتر معمولا باعث دقت بیشتر و آشفتگی کمتر بخصوص با مهمات ارزانتر و سبکتر میشه.

[/size]
[تصویر:  05_1413967297775772.jpg]

[تصویر:  04_14139662284331922.jpg]

...

اینكه نظری را همه می پذیرند، نمی تواند دلیلی بر درست بودن آن نظر باشد. در حقیقت، با توجه به نادانی اكثریت نوع بشر، امكان نادرست بودن نظری كه همگان آن را می پذیرند بیشتر است تا عكس آن.
_وقتی این همه اشتباهات جدید وجود دارد که می‌توان مرتکب شد، چرا باید همان قدیمی‌ها را تکرار کرد.
برتراند راسل
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۳-۹-۱۳۹۳ ۱۱:۱۶ صبح، توسط mr.x.)
۳-۹-۱۳۹۳ ۱۰:۵۱ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط ali69 ، Jafar43 ، amiremadi ، Shahinkh ، rifles ، logaritm ، severus snape ، ali2011 ، striker48 ، MP HUNTER ، alihvac
*
Registered
عنوان : Registered
ارسال‌ها: 3
تاریخ عضویت: آذر ۱۳۹۳
اعتبار: 0
وضعیت : آفلاین
جنسیت:
سپاس ها 26
سپاس شده 1 بار در 1 ارسال
ارسال: #2
RE: برسی علل و راهکار های افزایش دقت در تفنگ بادی فنری و نیترو پیستون
خب نظرتون در باره کم کردن ارتعاش فنر با گریس چیه؟
۹-۳۰-۱۳۹۳ ۰۷:۲۴ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*****
مدیر فنی انجمن
عنوان : کاربر ارزشمند - مدیر فنی
ارسال‌ها: 1,135
تاریخ عضویت: فرو ۱۳۹۲
اعتبار: 76
وضعیت : آفلاین
جنسیت:
سپاس ها 3207
سپاس شده 6938 بار در 1849 ارسال
ارسال: #3
RE: برسی علل و راهکار های افزایش دقت در تفنگ بادی فنری و نیترو پیستون
آب در هاون کوبیدن هست. اصولا ارتعاش فنر به دلیل فضای موجود برای ارتعاش هست حالا یا لقی داخل پیشتون یا فضای پشت فنر که پس از شلیک آزاده و فنر مرتعش میشه گریس زدن حتی میتونه ارتعاش بیشتر هم بکنه اما ممکنه نرمتر ارتعاش کنه یا کمتر سابیده بشه در هر صورت خوب یادمه تو کاتولوک دیانا 75 نوشته بود به هیچ عنوان فنر روغنکاری نشود
اینكه نظری را همه می پذیرند، نمی تواند دلیلی بر درست بودن آن نظر باشد. در حقیقت، با توجه به نادانی اكثریت نوع بشر، امكان نادرست بودن نظری كه همگان آن را می پذیرند بیشتر است تا عكس آن.
_وقتی این همه اشتباهات جدید وجود دارد که می‌توان مرتکب شد، چرا باید همان قدیمی‌ها را تکرار کرد.
برتراند راسل
۱۰-۴-۱۳۹۳ ۱۱:۲۴ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط sniper 20 ، mohsenm2 ، ali2011 ، Achilles7319 ، MP HUNTER ، alihvac
*
Registered
عنوان : Registered
ارسال‌ها: 2
تاریخ عضویت: بهم ۱۳۹۴
اعتبار: 0
وضعیت : آفلاین
جنسیت:
سپاس ها 10
سپاس شده 2 بار در 0 ارسال
ارسال: #4
RE: برسی علل و راهکار های افزایش دقت در تفنگ بادی فنری و نیترو پیستون
سلام
تعویض و جایگزین کردن سیستم جک تیترو پیستون بجای مجموعه فنر و پیستون در تفنگ فنری کار ساده ای است یا خیر نیاز به تجربه و مهارت خاص دارد .
۱۲-۲۲-۱۳۹۴ ۰۷:۱۰ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
Registered
عنوان : Registered
ارسال‌ها: 2
تاریخ عضویت: بهم ۱۳۹۴
اعتبار: 0
وضعیت : آفلاین
جنسیت:
سپاس ها 10
سپاس شده 2 بار در 0 ارسال
ارسال: #5
RE: برسی علل و راهکار های افزایش دقت در تفنگ بادی فنری و نیترو پیستون
(۱۲-۲۲-۱۳۹۴ ۰۷:۱۰ عصر)striker48 نوشته شده توسط:  سلام
تعویض و جایگزین کردن سیستم جک تیترو پیستون بجای مجموعه فنر و پیستون در تفنگ فنری کار ساده ای است یا خیر نیاز به تجربه و مهارت خاص دارد .

اساتید فن لطفا راهنمایی کنید .
۱۲-۲۴-۱۳۹۴ ۰۶:۵۲ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

 انتخاب پوسته: